Gå direkt till innehållet

2.  Att få syn på luft

A) Genom att synliggöra luft med olika hjälpmedel får eleverna uppleva att det som inte syns faktiskt är något. Inför varje aktivitet kan pedagogen beskriva aktiviteten och eleverna kan fundera på vad det är som kommer att hända/se. En pedagog dokumentera aktiviteterna med bilder. Utifrån de bilder som ni tog kan eleverna resonera kring momenten och skriva texter.
Aktiviteter att göra:

  • Kan vi se luft? Använd en fallskärm och luft den upp och ner. Vad är det som händer? Vad känner vi och vad är det vi ser?
  • Hur känns luft? Dela ut vars en plastpåse till eleverna. Låt dem samla luft i den och se att den ”blir större”, fylls med luft.
  • Luft ger motstånd. Ta en stor bit wellpapp utan veck och håll den framför er när ni springer. Vad är det som tar emot?
  • Blås såpbubblor och fundera på vad det är som finns i bubblorna.

B) När ni kommer in igen tittar ni på bilderna gemensamt och diskuterar vad det var ni gjorde och vad ni fick syn på. Hände det som ni trodde skulle hända?

Varje elev ska skriva ner minst en mening. Eleverna kan välja mellan:

  • Att skriva själv.
  • Att skriva av en mening som pedagogen skriver.
  • Att fortsätta på en mening där pedagogen har skrivit början av meningen.

En gemensam text skapas av elevernas meningar. Detta blir till läsläxa, se exemplet Att få syn på luft.

C) Exit ticket – dela ut vars en lapp till eleverna. Var och en ska skriva ner eller rita minst två sätt som man kan se att luft rör sig. När de går ut på rast lämnar de lappen till pedagogen som kollar av vad eleven har uppfattat.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Filer och länkar till ”Att få syn på luft”

Att få syn på luft

Till lärare

Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.