6. GEOMETRISKA FIGURER
A) Tillverka en kvadratmeter med sidan 1 m i papper. Gå igenom hur delarna av kvadraten benämns och var de är på papperskvadratmetern:
• 2-dimensionell figur
• Area/yta
• Sida
• Hörn
• Kvadrat
Det kan vara bra att ha 1 m2 hängande på väggen i klassrummet, tillexempel gjord av tyg. Det blir ett verktyg som är lätt att ta ner och jämföra med och relatera till. Kvadratmetern kan också tejpas upp på golvet. Hur många elever får plats inom en kvadratmeter?
B) Gå ut och arbeta med att bygga en kvadratmeter utomhus och fundera vad som finns i allas kvadratmeterar, vilket innehåll ytan har. Använd instruktionerna i Naturruta inom en kvadratmeter med lika långa sidor.
C) Arbeta vidare inomhus med Samma area – olika figurer. Det är en aktivitet där eleverna arbetar i mindre grupper eller enskilt och laborerar med att skapa olika figurer i papper, men med samma area.
D) Vilken figur har störst area? I övningen Storleksordna area får eleverna uppskatta, jämföra och storleks ordna olika figurers area.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Filer och länkar till ”Geometriska figurer”
GEOMETRISKA FIGURERTill lärare
Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen och som du kan importera till ditt Classroom.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.