Gå direkt till innehållet

Under denna lektion får eleverna gå balansgång på olika vis.

Mål: Uppleva hur balansen påverkas när kroppens tyngdpunkt ändras.

Material: Balanslist samt bricka med naturföremål på.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Instruktion

Tyngdpunkt och balans

Till lärare

Låt eleverna gå balansgång på gradängens ”balanslist” 

  • Börja med att gå balansgång på valfritt sätt.
  • Prova därefter att hålla armarna intill kroppen.
  • Testa sedan att gå med armarna utsträckta.
  • Variera övningen genom att bära brickor med olika naturföremål på.

Avsluta övningen genom att prata med eleverna om deras upplevelser. Diskutera och jämför de olika sätten att gå balans på. När känns det lätt respektive svårt?

 

Förklaring

I den första övningen kommer de flesta säkerligen att sträcka ut sina armar. Det beror på att när en större del av kroppsvikten befinner sig lång ut från kroppens centrum går det långsammare att tippa kroppen varpå balansen stabiliseras. Det är därför lättare att hålla balansen med utsträckta armar.

 

Lyssna gärna på sången som handlar om kraft och rörelse:

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Sång

Tyngdpunkt och balans

Till lärare

Lyssna gärna på sången som handlar om kraft och rörelse:

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.