Nu är det dags för eleverna att välja vad de vill fördjupa sig i. Varje utmaning presenteras med en lärarguiden i anteckningar. Vill du skicka bladet till eleverna rekommenderar jag att du först laddar ner den och raderar anteckningarna.
Presentera alla utmaningar och diskutera med eleverna vilket/vilka de vill göra. Visa utmaningar uppmuntrar till hantverk andra är mer teoretiska, alla uppmuntrar dock till reflektion och ger förhoppningsvis en vilja att ta ansvar, våga förändra sina egna vanor, ställa krav på klädindustrin, bli en mer medveten konsument och rent av väcka en lust att förändra samhället. Utmaningarnas underliggande budskapet kan vara: Om Greta Thunberg kan, så kan du också!
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Utmaning A- Designa framtiden
Dags att välja utmaning!Till lärare
Utmaning A handlar om design och fantasi. Kan eleverna förutspå hur vår värld kommer att se ut om 500 år? Kan de utifrån deras syn på världen designa kläder och tänka på färg, form, funktion och material samtidigt som de tänker utifrån en hållbarhetsaspekt?
Ladda ner och läs utmaningen, Missa inte stödanteckningarna under presentationssidan.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Utmaning B – Återskapa
Dags att välja utmaning!Till lärare
I utmaning B ska eleven designa och skapa något nytt av något gammalt. Redesign är ett bra sätt att ta vara på befintliga textilresurser. Vad kan man göra av till exempel en gammal tröja? I denna utmaning får eleverna chansen att vara kreativa och praktiska.
Ladda ner och läs utmaningen. Missa inte stödanteckningarna under presentationssidan.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Utmaning C – Mode jorden runt
Dags att välja utmaning!Till lärare
Utmaning C handlar om att vidga sina vyer. Kan eleverna undersöka utomeuropeisk mode från valfri tidsepok och visa hur modet där förändrats? Kan de sedan dra paralleller till samhällsförändringar som kan ha påverkat modets utveckling och göra en kort analys av det?
Ladda ner och läs utmaningen. Missa inte stödanteckningarna under presentationssidan.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Utmaning D – Allt blir modernt igen
Dags att välja utmaning!Till lärare
Utmaning D handlar om att ha koll på dagens designer och mode. Vem är designern alla talar om just nu? Vilka finns det utöver de stora modehusen? Finns det historiska referenser i dagens mode? Från vilken epok i så fall och är det som skapats bärbart? Här ska eleven vara tydlig i sin åsikt. Utmaningen ger möjlighet till lättare muntlig argumentation.
Ladda ner och läs utmaningen. Missa inte stödanteckningarna under presentationssidan.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Utmaning E – Var medveten och påverka!
Dags att välja utmaning!Till lärare
Utmaning E handlar om att vara medveten om hur ens kläder tillverkas. Får den som tillverkat din tröja en hyfsad levnadslön? Har din vinterjacka riktig päls runt luvan och var kommer dunfjädrarna ifrån? Hur behandlades djuren medan de levde? Var kan du hitta den informationen? Är fakta enkelt att hitta? Är klädföretagen ärliga och pålitliga? Vad kan du göra för att påverka modebranschen?
Ladda ner och läs utmaningen. Missa inte stödanteckningarna under presentationssidan.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Utmaning F- Vad kostar det?
Dags att välja utmaning!Till lärare
Utmaningen F är skapad för att eleverna ska ifrågasätta både priset på varorna vi köper hos stora företag men även för att se varför vi värdesätter saker och ting olika om de producerats lokalt. Vilka referenser har vi när det gäller vad som anses god och åtråvärd design? Vad sätter vi för värde på saker? Vilka produktionsländer värdesätter vi? Kan du få dina elever att dra paralleller till kolonialismens spår på vårt samhälle idag?
Ladda ner och läs utmaningen. Missa inte stödanteckningarna under presentationssidan.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Utmaning G- Hur många mil?
Dags att välja utmaning!Till lärare
Utmaningen G är skapat för att eleverna ska ifrågasätta om vi ska fortsätta köpa varor som transporteras så långt innan de når oss. De ska bli medvetna om hur deras klädkonsumtion bidrar till klimatförändringar. Utmaningen bidrar till ökade geografikunskaper och har några inslag av lättare uträkningar.
Presentation innehåller som vanligt anteckningar med tips som riktar sig till dig under bladet.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.