Gå direkt till innehållet

Här får eleverna fundera på onödiga prylar. Vad är en onödig pryl? Varför tillverkas prylar som inte behövs? Hur påverkas naturresurser och människor? Vilka argument finns för och emot tillverkning och konsumtion av prylar? Det är frågor som eleverna får undersöka i den här övningen.

(Momentet är en variant av Naturskyddsföreningens Onödigaste prylen från materialet Energifallet.se)

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Vad är en onödig pryl?

Onödigaste prylen – 1

Till lärare

Visa bilder på några “onödiga prylar” (du kan till exempel googla) och låt eleverna diskutera prylarna utifrån olika hållbarhetsperspektiv. 

  • För vem är prylen tillverkad?
  • Vem tror ni vill köpa prylen?
  • Vad ska prylen användas till?
  • Vilken funktion fyller den?

Låt sedan eleverna diskutera två och två vilka de onödigaste prylarna de själva stött på är? Återkoppla i helgrupp.

Se tillhörande länk nedan till Naturskyddsföreningens faktablad.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Vilken är din onödigaste pryl?

Onödigaste prylen – 1

Till lärare

Nu ska eleverna själva bestämma vilken som är deras onödigaste pryl.

De arbetar utifrån en elevintruktion när de beskriver sin onödiga pryl. Inlämning sker via Classroom.

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.