Gå direkt till innehållet

Matsvinn är inte sopor! Och det vi slänger i den bruna påsen är avfall som någon annan tar hand om åt oss. Men vad händer och vad är skillnaden mellan matsvinn och matavfall? Eleverna får en djupare förståelse för matsvinn och vilken roll den spelar i matsystemet. Avsnittet handlar även om framtidens mat. Hur tror vi att vi äter i framtiden?


Del 1. Introduktion till temat (20 min)

  • Börja lektionen med att visa film. Visa filmdel 1. ”Introduktion” av avsnitt 4 ”Matsvinn och framtidens mat” för eleverna. Filmdel 1 varar 16 minuter av totalt 25,33 minuter.
  • Dagens ord: Hållbarhet.
  • Efter filmen, låt eleverna diskutera i 4 minuter om skillnaden mellan matsvinn och matavfall. Låt dem även fundera på hur mycket de kanske slänger mat om dagen och varför det händer. Välj om det är bättre som öppen diskussion eller i par/grupp.

Del 2. Matlagning (40-50 min)

a. Se på film med Edith & Carlos: Vad ska vi laga idag? (4 min)

  • När eleverna har diskuterat klart i del 1, börja del 2 genom att visa film. Visa filmdel 2. ”Vad ska vi laga idag” (börja på 16:00).
  • Edith och Carlos ger eleverna en idé om vad de ska få laga i köket och hur det hänger ihop med dagens tema.
  • Efter filmdel 2 får eleverna gå till sina köksstationer och börja laga dagens recept.

b. Matlagning i köket (36-46 min)

  • Låt eleverna bekanta sig med dagens recept och tillaga dem.
  • Beroende på hur länge matlagningen tar kan du välja att låta eleverna äta under Del 2, annars vänta till Del 3

Dagens recept

Sida 1

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

Sida 2

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

 


Del 3. Wrap up (20 min)

a. Kolla på film med Edith & Carlos (5,5 min)

  • När eleverna har ätit klart börja Del 3 genom att visa film. Visa filmdel 3. ”Wrap-up” (börja på 20:00). Alternativt börja del 3 med att äta först innan ni ser på filmdel 3 ”Wrap-up”.
  • I ”Wrap-up”-filmen sammanfattar Edith och Carlos dagens tema genom att grubbla på det som var det viktigaste att ta med sig från avsnittet. Edith och Carlos avslutar filmdel 3 genom att presentera temat för nästa lektion.

b. Egen tid med sammanfattning i klassrummet (15 min) 

Efter filmdel 3 får du som pedagog fylla resterande lektionstid på ett sätt som passar dina elever och ditt arbete.


Mediabank

Här hittar du filmer till lektionen.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Här hittar du dagens recept – ladda ner till ditt Classroom

4. Matsvinn och framtidens mat

Till lärare

Under ”Se mer” och ”Tillhörande filer” hittar du dagens recept som du kan ladda ner till ditt Classroom. Här hittar du också samtliga filmer som hör till lektionen.

Tillhörande filer

Laddar...

Tillhörande länkar

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.