Av: Shkurte Momcilla
Syfte
Att introducera eleverna till några av barnens viktiga rättigheter enligt FN:s konvention om barnens rättigheter och främja deras förståelse för vikten av dessa viktiga rättigheter.
Lärandemål
- Förstå innebörden av artikeln 2,3,6 och 12 i barnkonventionen.
- Identifiera olika situationer där dessa rättigheter kan vara relevanta.
- Reflektera över hur dessa rättigheter påverkar deras eget liv och samhället.
Material
- Kopior av barnkonventionen (utvalda artiklar)
- Elevdator
- Papper och penna
- Kopior av artiklar av Sydsvenskans granskning om skolorna i Rosengård.
Sydsvenskans granskning ”Skolorna som Malmö stängde” blottlade hur Värner Rydénskolan aldrig hämtade sig från sammanslagningen med Örtagårdsskolan. 280 av 487 elever i årskurs 9 underkändes på skolan och lärarna avlöste varandra på löpande band
Gå till Sydsvenskan och läs artikeln ”Värner Rydén hämtade sig aldrig: ”Sluta experimentera!”
Upplägg
1. Introduktion
- Förklara vad barnkonventionen är.
- Klargöra att vi ska arbeta med 4 specifika artiklar.
- Diskutera varför dessa rättigheter är viktiga för barn och samhället som helhet.
- Läs om VÖL metoden på Malmö dela.
2. Gruppdiskussion
- Dela upp eleverna i mindre grupper och tilldela varje grupp en av de fyra artiklarna.
- Ge varje grupp tid att läsa igenom sin tilldelade artikel och diskutera dess innebörd.
- Uppmuntra grupperna att komma med exempel på situationer där deras tilldelade artikel kan vara relevant.
- Kooperativ lärande metoden: Läs om Mötas på mitten på Malmö delar.
3. Presentation och diskussion
- Be varje grupp att presentera sin tilldelade artikel för resten av klassen.
- Efter varje presentation, öppna upp för diskussion och reflektion kring artikeln och deras betydelse.
- Notera viktiga punkter för att samla klassens tankar och idéer.
- I detta fall uppmärksammade eleverna Sydsvenskans granskning av skolorna i Rosengård. Reaktionerna var stora och eleverna var ivriga på att få skriva en krönika utifrån de 4 artiklarna som ett motsvara till granskningen.
4. Skapande av krönikan
- Be eleverna att arbeta individuellt eller i par för att skapa en krönka som berör något av de 4 artiklarna.
- Uppmuntra eleverna att inkludera exempel från deras egna upplevelser som förtydligar artiklarnas betydelse.
- När de är klara låt dem dela sina krönikor med resten av klassen och läsa upp texterna.
- Uppmuntra eleverna att publicera sina texter på Mobilestorie, för att bidra till att skapa en mer rättvis och inkluderande värld för alla barn.
5. Avslutande reflektion
- Samla eleverna för en kort diskussion om vad de har lärt sig under lektionerna.
- Ställ frågan hur de tror att de kan bidra till att främja och skydda barns rättigheter i sin egen vardag.
- Återkoppla till Sydsvenskans granskning och ställ frågan till eleverna om hur det känns för dem att få skriva sin egen sanning i form av krönika.
- Avsluta genom att betona vikten av att förstå och respektera barnkonventionen och dess principer.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.