Här hittar du sju lektioner som alla handlar om barnkonventionen. En del av lektionerna rör olika ämnen såsom matematik, idrott, biologi och svenska/svenska som andraspråk. Andra är ämnesöverskridande och handlar om förmågan att samarbeta och samtala.
Barnkonventionens huvudprinciper
Flera av lektionerna nedan hänvisar till artiklarna 2, 3, 6 och 12. (Beställ Unicefs affisch på Unicefbutiken.) Artiklarna kallas för barnkonventionens huvudprinciper.
Alla barn har samma rättigheter och samma värde oavsett barnets eller dess vårdnadshavares kön, könsöverskridande identiteter eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, funktionsnedsättning och ålder. Ansvarsperspektivet här är vuxnas skyldighet att se till att ingen form av diskriminering sker och att alla barn får känna sig älskade och betydelsefulla. Statistik kan uppmärksamma skillnader i hur barn behandlas och användas för att motverka diskriminerande mönster.
- Artikel 3: Barnets bästa ska beaktas i alla beslut som rör barnet
Vid alla beslut som rör barn ska alltid vuxna tänka på vad som är bäst för barnet/barn och hur beslutet påverkar barnet/barn. Genom att använda statistik kan man bättre förstå olika situationer som barn befinner sig i, identifiera behov och utmaningar samt utvärdera effekter av olika åtgärder. Information kan samlas in på områden som barns hälsa, utbildning, levnadsstandard och andra relevanta områden vilket medför att beslut som rör barn är för barnens bästa.
- Artikel 6: Barns rätt till liv, överlevnad och utveckling
Samhället och vårdnadshavare ansvarar för att tillhandahålla en miljö där barn kan leva och utvecklas. Genom att använda statistik kan man undersöka hur barns sociala, psykiska och fysiska utveckling och lärande påverkas av olika faktorer som rent vatten, näringsrik mat, och tillgång till hälso- och sjukvård samt utbildning. Statistik kan användas för att jämföra olika länder och hur tillgången påverkar barns livsvillkor.
- Artikel 12: Barns rätt att bli lyssnad på
Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter, utifrån barnets ålder och mognad. Statistiska undersökningar kan användas för att samla in barns åsikter så att barn ges möjlighet till delaktighet och inflytande vid frågor och beslut som berör dem.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.