Gå direkt till innehållet

Här hittar du sju lektioner som alla handlar om barnkonventionen. En del av lektionerna rör olika ämnen såsom matematik, idrott, biologi och svenska/svenska som andraspråk. Andra är ämnesöverskridande och handlar om förmågan att samarbeta och samtala.

 

Barnkonventionens huvudprinciper

Flera av lektionerna nedan hänvisar till artiklarna 2, 3, 6 och 12. (Beställ Unicefs affisch på Unicefbutiken.) Artiklarna kallas för barnkonventionens huvudprinciper. 

Alla barn har samma rättigheter och samma värde oavsett barnets eller dess vårdnadshavares kön, könsöverskridande identiteter eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, funktionsnedsättning och ålder. Ansvarsperspektivet här är vuxnas skyldighet att se till att ingen form av diskriminering sker och att alla barn får känna sig älskade och betydelsefulla. Statistik kan uppmärksamma skillnader i hur barn behandlas och användas för att motverka diskriminerande mönster.

 

  • Artikel 3: Barnets bästa ska beaktas i alla beslut som rör barnet

Vid alla beslut som rör barn ska alltid vuxna tänka på vad som är bäst för barnet/barn och hur beslutet påverkar barnet/barn. Genom att använda statistik kan man bättre förstå olika situationer som barn befinner sig i, identifiera behov och utmaningar samt utvärdera effekter av olika åtgärder. Information kan samlas in på områden som barns hälsa, utbildning, levnadsstandard och andra relevanta områden vilket medför att beslut som rör barn är för barnens bästa.

 

  • Artikel 6: Barns rätt till liv, överlevnad och utveckling

Samhället och vårdnadshavare ansvarar för att tillhandahålla en miljö där barn kan leva och utvecklas. Genom att använda statistik kan man undersöka hur barns sociala, psykiska och fysiska utveckling och lärande påverkas av olika faktorer som rent vatten, näringsrik mat, och tillgång till hälso- och sjukvård samt utbildning. Statistik kan användas för att jämföra olika länder och hur tillgången påverkar barns livsvillkor. 

 

  • Artikel 12: Barns rätt att bli lyssnad på

Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter, utifrån barnets ålder och mognad. Statistiska undersökningar kan användas för att samla in barns åsikter så att barn ges möjlighet till delaktighet och inflytande vid frågor och beslut som berör dem.

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

Antirasistiskt monument – ungas delaktighet och uttryck i det offentliga Rrummet

Arbete pågår med arbetsområdet kommer under 2025

Räkna med barnrättskonventionen

Räkna med barnkonventionen  Av: Angelina Briggner   Syfte Elever och lärare utforskar barnkonventionens grundprinciper med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter...

Barnrättskonventionen – relationer, kärlek och ansvar

Av: Helena Holmström   Syfte Elever utforskar begreppen relation, kärlek och ansvar ur ett barnrättsperspektiv, med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter. &nbs...

Skriv artikel med fokus på barnens rättigheter – om artikel 2, 3, 6 och 12

Av: Shkurte Momcilla   Syfte Att introducera eleverna till några av barnens viktiga rättigheter enligt FN:s konvention om barnens rättigheter och främja deras förståelse för vikten av dessa vikti...

Skriva text för att påverka

Av: Belmina Omerhodzic   Syfte Eleverna utforskar tillsammans med läraren ämnen som är aktuella och som påverkar dem. Eleverna lär sig hur de kan använda sin röst för att påverka andra.    ...

Elever lär elever – ultimate frisbee

Av: Mattias Ahlgren , Jenny Mattsson och Miriam Fairbairn   Syfte Lära sig olika kast och hur man spelar ultimate frisbee. Elever lär elever och tar in kooperativa strukturer, där elever förstå...

Sokratiska samtal – samtal på lika villkor

Av: Catarina Walles   Syfte I de sokratiska samtalen lär vi oss att lyssna på andra och träna på att alla får vara med och göra sin röst hörd. Det är också viktigt att vi tränar på att skilja på...

Att arbeta med samarbete-tillit-kamp

Av: Oscar Salazar Aros   Introduktion Vuxna talar ofta om ungas framtid, men vilken framtid är det som de vuxna egentligen ser? Får vuxna helt plötsligt förmågan att se in i framtiden när vuxna b...