Gå direkt till innehållet

Välkommen till InnoCarnival 25/26!

InnoCarnival är ett pedagogiskt utvecklingsprojekt för förskola, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola där barn och unga får utforska och utveckla idéer för en hållbar framtid. Här hittar du som pedagog allt du behöver: resurser, inspiration samt information hur du anmäler din barngrupp/klass och deltar i insatsen.

I InnoCarnival arbetar alla – oavsett skolform eller ålder – med att ta fram lösningar på utmaningar som kan kopplas till de globala målen för hållbar utveckling. Arbetet utgår från barnens och elevernas perspektiv och anpassas efter deras förutsättningar, intressen och nivå.

InnoCarnival är en skolutvecklingsinsats som samordnas genom Pedagogisk Inspiration Malmö – en gemensam utvecklingsenhet för Förskoleförvaltningen, Grundskoleförvaltningen och Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö stad.
Arbetet sker i samverkan med följande förvaltningar och kommunala bolag: Fastighets- och gatukontoret, Kulturförvaltningen, MKB, Serviceförvaltningen,
Stadsfastigheter och SYSAV.

InnoCarnival ger dig möjlighet att:

Genom InnoCarnival får barn och elever möjlighet att:


Värdeskapande lärande

InnoCarnival grundar sig på forskning om värdeskapande lärande – en pedagogik som stärker barn och elevers motivationen genom att koppla undervisningen till verkliga sammanhang och behov. När barn och unga får vara med och skapa något som har betydelse för andra, ökar deras känsla av mening, delaktighet och engagemang (Wiman, 2019; Lackéus & Sävetun, 2016).

I praktiken handlar det inte bara om att hitta på nya idéer. Det handlar om att kombinera kunskap, kreativitet och samarbete för att ta fram lösningar som har ett verkligt värde – i vardagen, i samhället, eller för miljön. En innovation behöver inte vara banbrytande. Det viktiga är att den upplevs som ny och meningsfull i sitt sammanhang.


Anmäl er!

 


 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moduler i arbetsområdet

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Gröna skolgårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara skolgårdar? Lärprocess: Grönare skolgårdar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Lärprocessledare: Växtvärket/Levande Leklandskap Samarbetsparter: Stadsbyggna...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

Säkra skolvägar

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare? Lärprocess: Säkrare skolvägar Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda Caseägare: Stadsbyggn...

TellUS

Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag? Lärprocess: TellUS – Mat och vatten Målgrupp: Grundskola åk 1-3 Aktör: Malmö Museum Caseägare: Malm...

TellUS

Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag? Lärprocess: TellUS – Mat och vatten Målgrupp: Grundskola åk 1-3 Aktör: Malmö Museum Caseägare: Malm...

TellUS

Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag? Lärprocess: TellUS – Mat och vatten Målgrupp: Grundskola åk 1-3 Aktör: Malmö Museum Caseägare: Malm...

TellUS

Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag? Lärprocess: TellUS – Mat och vatten Målgrupp: Grundskola åk 1-3 Aktör: Malmö Museum Caseägare: Malm...

TellUS

Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag? Lärprocess: TellUS – Mat och vatten Målgrupp: Grundskola åk 1-3 Aktör: Malmö Museum Caseägare: Malm...

Mot Sveriges mest hållbara arena

Hur kan Malmö FF bli Sveriges mest hållbara arena? Lärprocess: Mot Sveriges mest hållbara arena Målgrupp: Grundskola åk 6 Aktör: Malmö FF och SYSAV Varje år samlas hundratusentals supportrar på Ele...

Mot Sveriges mest hållbara arena

Hur kan Malmö FF bli Sveriges mest hållbara arena? Lärprocess: Mot Sveriges mest hållbara arena Målgrupp: Grundskola åk 6 Aktör: Malmö FF och SYSAV Varje år samlas hundratusentals supportrar på Ele...

Remake och återbruk av textilavfall

Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs? Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall Målgrupp: Grundskola åk 7-9 (textilslöjd) Aktör: SYSAV Hur kan vi mi...

Remake och återbruk av textilavfall

Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs? Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall Målgrupp: Grundskola åk 7-9 (textilslöjd) Aktör: SYSAV Hur kan vi mi...

Remake och återbruk av textilavfall

Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs? Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall Målgrupp: Grundskola åk 7-9 (textilslöjd) Aktör: SYSAV Hur kan vi mi...

Remake och återbruk av textilavfall

Hur kan vi minska textilavfallet och skapa nytt liv av kläder som annars slängs? Lärprocess: Remake och återbruk av textilavfall Målgrupp: Grundskola åk 7-9 (textilslöjd) Aktör: SYSAV Hur kan vi mi...

AI-dventures

Hur kan vi använda AI för att skapa innovationer som bidrar till en hållbar framtid? Lärprocess: AI-dventures Målgrupp: Grundskola åk 5-9, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola...

AI-dventures

Hur kan vi använda AI för att skapa innovationer som bidrar till en hållbar framtid? Lärprocess: AI-dventures Målgrupp: Grundskola åk 5-9, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola...

AI-dventures

Hur kan vi använda AI för att skapa innovationer som bidrar till en hållbar framtid? Lärprocess: AI-dventures Målgrupp: Grundskola åk 5-9, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola...

Reporterskolan

Hur kan vi använda medier för att inspirera unga att välja hållbara konsumtionsvanor? Lärprocess: Reporterskolan Målgrupp: Grundskola åk 1-9 och anpassad grundskola Aktör: MiniBladet Hur kan vi an...

Reporterskolan

Hur kan vi använda medier för att inspirera unga att välja hållbara konsumtionsvanor? Lärprocess: Reporterskolan Målgrupp: Grundskola åk 1-9 och anpassad grundskola Aktör: MiniBladet Hur kan vi an...

Bli havsmedveten

Hur kan vi inspirera fler att bry sig om och skydda havet – vår blåa livlina? Lärprocess: Bli havsmedveten Målgrupp: Gymnasiet åk 1–3 Aktör: Marint Kunskapscenter Havet är avgörande för allt liv på...

Bli havsmedveten

Hur kan vi inspirera fler att bry sig om och skydda havet – vår blåa livlina? Lärprocess: Bli havsmedveten Målgrupp: Gymnasiet åk 1–3 Aktör: Marint Kunskapscenter Havet är avgörande för allt liv på...

Bli havsmedveten

Hur kan vi inspirera fler att bry sig om och skydda havet – vår blåa livlina? Lärprocess: Bli havsmedveten Målgrupp: Gymnasiet åk 1–3 Aktör: Marint Kunskapscenter Havet är avgörande för allt liv på...

Bli havsmedveten

Hur kan vi inspirera fler att bry sig om och skydda havet – vår blåa livlina? Lärprocess: Bli havsmedveten Målgrupp: Gymnasiet åk 1–3 Aktör: Marint Kunskapscenter Havet är avgörande för allt liv på...

Bli havsmedveten

Hur kan vi inspirera fler att bry sig om och skydda havet – vår blåa livlina? Lärprocess: Bli havsmedveten Målgrupp: Gymnasiet åk 1–3 Aktör: Marint Kunskapscenter Havet är avgörande för allt liv på...

Kreativt kaos och robotutmaningen

Kreativt kaos och robotutmaningen Lärprocess: Kreativt kaos och robotutmaningen Målgrupp: Grundskola åk 4-6 Aktör: Framtidsfrön I denna lärprocess får eleverna utforska sin kreativitet och omvandla...

Kreativt kaos och robotutmaningen

Kreativt kaos och robotutmaningen Lärprocess: Kreativt kaos och robotutmaningen Målgrupp: Grundskola åk 4-6 Aktör: Framtidsfrön I denna lärprocess får eleverna utforska sin kreativitet och omvandla...

Smarta idéer och mod i magen

Smarta idéer och mod i magen Lärprocess: Smarta idéer och mod i magen Målgrupp: Grundskola åk 1-6 Aktör: Ingrid Remvall Författare I denna lärprocess får eleverna möjlighet att bli aktiva förändrin...

Idéer som förändrar – och gör dig starkare på vägen

Idéer som förändrar världen – och gör dig starkare på vägen Lärprocess: Idéer som förändrar – och gör dig starkare på vägen Målgrupp: Grundskola åk 7-9 och Gymnasiet Aktör: Ingrid Remvall...

Om InnoCarnival

Om InnoCarnival och kontakt Malmö stad vässar hela tiden förmågan att omsätta Agenda 2030 i det lokala utvecklingsarbetet. Hållbar utveckling och de globala målen är en ledstjärna...

Om InnoCarnival

Om InnoCarnival och kontakt Malmö stad vässar hela tiden förmågan att omsätta Agenda 2030 i det lokala utvecklingsarbetet. Hållbar utveckling och de globala målen är en ledstjärna...

Vad är InnoCarnival?

Vad är InnoCarnival? InnoCarnival är en skolutvecklingsinsats för pedagoger i alla tre skolförvaltningar. Du får stöd att vägleda barn och elever genom ett innovationsarbete där d...

Värdeskapande lärande

Värdeskapande lärande InnoCarnival grundar sig på forskning om värdeskapande lärande – en pedagogik som stärker barn och elevers motivationen genom att koppla undervisningen till v...

Innovationskarnevalen

InnoCarnival avslutas med en innovationskarneval våren 2026, öppen för allmänheten. Här får eleverna presentera och tävla med sina idéer och visioner för framtiden. Det blir en inspirerande möjlighet...

Resurser

Webbinarie om kreativitet Inför årets InnoCarnival bjuder vi snart in till ett digitalt webbinar som ger dig en inspirerande start. Webbinariet arrangeras av Framtidsförn och är till för dig som vill...

Skapar´n – sex steg för innovation

Introduktion till InnoCarnival – så kommer ni igång InnoCarnival är en möjlighet för barn och elever att utforska, påverka och bidra till lösningar för framtiden. Oavsett om du arbetar i förskolan, gr...