I denna lektion får eleverna prova att gå uppför och nedför lutande plan.
Mål: Uppleva hur planets/plankans lutningen påverkar kraften som krävs för att röra sig uppåt.
Material: Planka till lutande plan.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Instruktion
Lutande planTill lärare
Lutande plan
- Luta en planka mot gradängen så ni får ett lutande plan.
- Låt eleverna gå uppför/nedför plankan? Hur känns det?
- Variera lutningen.
- Diskutera och resonera med eleverna. När är det lättast/svårast?
Förklaring
Ju mer plankan lutar desto jobbigare upplevs det att gå uppför. Det krävs en större kraft att ta sig uppför ju brantare lutning plankan har. Med hjälp av en dynamometer kan man mäta detta vilket illustreras i bilderna nedan.
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Bild 1
Lutande planTill lärare
På bilden dras en kloss med hjälp av en dynamometer. Lutningen är liten. Dragkraften är strax under 1 N.
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Bild 2
Lutande planTill lärare
Lutningen är brantare. Dragkraften är knappt 2 N.
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.