Gå direkt till innehållet

Lektionsmål: ”Kunna bygga en farkost som drivs av ett gummiband och kunna redogöra för lagrad energi och rörelseenergi”.

Materiel: PET-flaska med kork, nål, penna, sax, blomsterpinne, teskedar i plast, gummiband, “Flyt farkost flyt VÖL-diagram” (se lektion Lerklump, moment 1), sången “Teknikbiten” samt videon “Motorbåten”.

Under denna lektion genomförs ett experiment som heter “Motorbåten”.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Motorbåten – moment 1

Motorbåten

Till lärare

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om båtarna ni vek, och om vilken form/konstruktion som rörde sig fortast. 

Till elever

  • Ni kommer återkoppla till förra lektionen när ni vek båtar och undersökte vilken form/konstruktion som rörde sig fortast.
  • Försök minnas vad ni gjorde och vad du lärde dig.
  • Lyssna på dina klasskamrater och berätta gärna själv något.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Motorbåten – moment 2

Motorbåten

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

Till lärare

Berätta att ni under denna lektion ska lära om lagrad energi och rörelse energi och bygga båtar av PET-flaskor som drivs med hjälp av gummiband.

Skriv upp lektionsmålet på tavlan Kunna bygga en farkost som drivs av ett gummiband och kunna redogöra för lagrad energi och rörelseenergi”.

Titta sedan på musikvideon Teknikbiten.

Till elever

Ni kommer under denna lektion att lära om lagrad energi och rörelse energi och bygga båtar av PET-flaskor som drivs med hjälp av gummiband. 

Lektionsmålet är att ”Kunna bygga en farkost som drivs av ett gummiband och kunna redogöra för lagrad energi och rörelseenergi.” 

Ni kommer även att titta på musikvideon ”Teknikbiten”.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Tillhörande länkar

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Motorbåten – moment 3

Motorbåten

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

Till lärare

Under denna lektion genomförs ett experiment som heter Motorbåten. Titta på videon med samma namn, se nedan. Efter filmen är det dags att själva genomföra experimentet. 

 

Motorbåten 

  • Låt eleverna jobba i par så de kan hjälp varandra.
  • Dela ut en uppsättning av materialet till varje par.
  • Be dem att diskutera, resonera och experimentera tillsammans när de bygger sin farkost.
  • När alla är klara provkör ni båtarna. Gå till ett passande ställe på skolan eller i dess närhet. 

 

Lite fakta om lagrad energi och rörelseenergi riktad till dig som lärare:

Lagrad energi, eller potentiell energi som det också kallas, lagras när gummibandet snurras upp runt blomsterpinnen, båtens axel. När axeln släpps vill gummibandet återfå sin ursprungliga form, energin omvandlas då till rörelseenergi. Rörelsen får axeln att rotera och skedarna häver båten framåt av den kraft som genereras av rörelseenergin. Lite av den lagrade energin omvandlas även till värmeenergi.

När ni avslutat experimenterandet håller du en sammanfattande diskussion med eleverna. Led samtalet mot att det är lagrad energi i gummibandet som omvandlas till rörelseenergi vilket får båten att röra sig.

Till elever

I detta moment ska du få göra experimentet ”Motorbåten”.

Ni kommer även att titta på en film med samma namn.

Följ din lärares instruktioner.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Tillhörande länkar

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Lerklump – moment 4

Motorbåten

Till lärare

Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under passet. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att skriva i sitt VÖL-diagram

Till elever

  • Fundera en stund på vad du lärt dig under lektionen.
  • Lyssna på klasskamraters tankar och dela gärna med dig av dina egna.
  • Skriv i ditt VÖL-diagram vad du lärt dig.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.