Gå direkt till innehållet

I denna sista lektion ska vi  låta eleverna få ta del av alla sina rättigheter. 

 

A) Börja med att titta på den korta filmen nedan!

 

B) Diskussion

Berätta att det finns 54 st artiklar i ”barnkonventionen” men också att fyra av dem är så kallade grundprinciper (2,3,6 och 12). Några frågeställningar som rör grundprinciperna som ni kan diskutera: 

  • Vad betyder egentligen ”barnets bästa”?
  • Vad menas med att alla barn har lika rättigheter och lika värde. 
  • Varför ska varje barn ha rätten att överleva?
  • Varför ska alla barn få säga vad de tycker och tänker?

 

C) Övning

Material: Till denna övning behöver du skriva ut och eventuellt laminera kort. Korten finns bifogade under Moment och ”Se mer” nedan. 

Gör så här:

  • Barnen delas in i grupper om ca 4-5 barn.
  • Varje grupp får en kortlek med alla rättigheterna. De ska nu titta på korten, och var och en välja ut två. 
  • Fråga eleverna vilka och varför de valt dessa.
  • Sedan enas gruppen om fyra artiklar som är extra viktiga för dem.
  • Låt eleverna berätta vilka och varför de valt ut just dessa.

D) Avslut

Avsluta med att tala om för barnen att det är viktigt att de inte glömmer sina rättigheter och att många vuxna och barn faktiskt inte vet om att barnkonventionen är lag idag. Tillsammans hjälps vi åt att sprida ordet, det är viktigt. Alla barn förtjänar att må bra och ha det BÄST!

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Kortlek med rättigheter

3. Om barnkonventionen

Till lärare

Under ”Se mer” hittar du kortleken med barnens rättigheter att skriva ut.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Tillhörande länkar

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.