På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Att arbeta med olika lässtrategier är för mig viktigt oavsett ämne. Jag undervisar främst i SO och Sv/SvA i vilka eleverna möter många texter av olika slag och svårigheter.
När jag ska arbeta med tex...
2. Mazettihuset och Mazettireklam
A) Historiebruk finns runt om oss, hela tiden. I övningen Mazettihuset och Mazettireklam arbetar eleverna med historiebruk med en verklig plats i Malmö.
1. Introduktion till historiebruk
Introduktion till historiebruk vänder sig till lärare vars elever inte har arbetat med historiebruk tidigare och där pedagogen själv är osäker på vad historiebruk inn...
2. Karl X Gustav
Eleverna får arbeta med att jämföra samma historiska person/händelse både i dåtid och nutid/samtid. Eleverna ska förstå att samma händelse/person har värderats olika vid olika tidpunk...
1. Introduktion till historiebruk
Introduktion till historiebruk vänder sig till lärare vars elever inte har arbetat med historiebruk tidigare och där pedagogen själv är osäker på vad historiebruk inn...
Här hittar du två filmer om Industriella revolutionen. Du kan se dem nedan via länken men även importera dem till Classroom under ”Se mer”
Film 1 (18 minuter)
Film 2 (24 minuter)
A) Innan arbetet startas hänger pedagogen upp en tidslinje. Jobba enligt instruktionerna i dokumentet Forntidslinje. Detta för att visualisera tidslinjen för eleverna vid inledningsskedet av arbetet....
Under den andra lektionen är det tänkt att du ska gå igenom de två examinatuppgifterna. Uppgifterna finns bifogade som länkar under “moment” och kan importeras till elevernas Google Classroom.
Gå äve...