Gå direkt till innehållet

A) Läs om Källor och hantering av olika källor som en förberedelse.

B) Arbeta med övningen Det arkeologiska pusslet. Här får eleverna fundera över hur kunskapen att kunna sätta ihop ett föremål skulle kunna komma till nytta i att skapa och förstå historia.

C) I övningen Arkeologiskt collage, funderar, ritar och skapar elever ett kollage med saker som kan hittas i marken.

D) Arbeta med övningen Vad händer med materialen i jorden? Övningen hjälper eleverna att få en egen bild av hur material kan förändras när det varit i jorden ett tag.
Här får eleverna fundera över hur saker förändras om de grävs ner och vad de förväntas hitta när de gräver upp dem igen efter cirka 15 veckor.

E) Arbeta med övningen Ordet runt. Det är en beskrivning av en struktur från Kooperativt lärande och i övningen uppmanar pedagogen eleverna att skriva ner frågor som de vill ställa till en arkeolog som är yrkesrelaterade.

Elevernas frågor kring arkeologi kan sammanställas och skickas till museipedagogen Thomas Persson på Malmö museer, thomas.p.persson@malmo.se

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Filer och länkar till ”Arkeologer – vad gör de och varför?”

3. Arkeologer – vad gör de och varför?

Till lärare

Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.