Syftet med lektionen är att eleverna ska presentera och sätta ord på hur de har tänkt och gjort i sin uppdaterade digitala presentation: ”Från kass till klass”. Eleverna får också prova på att hålla anförande inför klassen med hjälp av sin uppdaterade presentation.
Lektionen består av 3 delmoment.
(1) Eleverna presenterar sina korrigerade presentationer. Låt fyra till fem grupper presentera sina förändringar. Ge eleverna feedback och lyft fram goda exempel på förbättringar. Det är lätt hänt att man som lärare själv vill korrigera alla fel, men tänk på att det är eleverna som ska tänka, göra och lära.
Du kan också med fördel passa på att ge eleverna feedback på själva framförandet (ögonkontakt, röststyrka, talhastighet, intonation, pausering, kroppsspråk) :
- En sak som fungerade väl i ert framförande och en sak ni ska tänka på framöver.
(2) När eleverna har presenterat klart kan du ställa följande fråga till de som inte har presenterat sina ändringar:
“Hade ni gjort andra ändringar som inte visats i presentationerna?”
Då fångar du upp andra viktiga förslag och eleverna som inte presenterat får också känna att deras arbete är viktigt.
(3) Avsluta lektionen med att skriva två frågor på tavlan till alla elever:
- Vad har du lärt dig idag?
- Vad var meningsfullt för dig med dagens lektion?
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.