En lektion under vilken du som lärare:
- Hjälper eleverna att förstå konceptet skala genom en presentation eller bifogad film.
- Låter eleverna få öva att korrekt räkna ut skalan för olika bifogade bilder.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Hur stor är yeti, egentligen? Att ange skala på bilder
Vilken skala har …Till lärare
Ett moment i vilket du som
Förbered
Besök resursen Vilken skala har… på Malmö delar. Läs in övningen och förbered på det sätt som föreskrivs. Skapa egna bilder att jobba med eller använd de bifogade. Dessa skrivs ut eller först över till eleverna via Google Classroom – eller projiceras på whiteboarden i klassrummet.
Genomför
Genomför övningen på det sätt som resursen stipulerar. Justera omfånget av övningen vid behov för att passa ditt upplägg och din undervisningstid.
Till elever
I detta moment är det ditt jobb att ta reda på i vilken ungefärlig skala en bild är. För att göra detta behöver du göra två saker:
1) Du behöver kunna mäta ungefär hur stor bilden är (med en stor eller liten linjal – eller med någon form av ögonmått).
2) Du behöver ta reda på hur stort föremålet på bilden är i verkligheten. för att sedan ta reda på skalan behöver du sedan undersöka förhållandet – hur mycket större (eller mindre) är föremålet i verkligheten jämfört med bilden. Vissa föremål går att ta reda på exakt storlek på. Eiffeltornet höjd (300 moter) kan du lätt leta upp på Internet. Vissa andra saker är kanske svårare att hitta (hur lång är Gandalf egentligen) och här får du antingen söka noggrannare eller så får du uppskatta (Gandalf verkar vara lite längre än normallängd – kanske 185 centimeter? Med trollkarlshatten på är han kanske till och med 200 centimeter?).
Försök vara så exakt som möjligt när du mäter och när du räknar. I de fall där du inte hittar information för att vara exakt – försök komma fram till ett så rimligt svar som möjligt.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.