Den här Google-presentationen om kön och könsidentitet är en bra grund att stå på om man arbetar med sexualitet, samtycke och relationer på högstadiet – oavsett om det är i biologi eller i religion/samhällskunskap. Presentationen går steg för steg igenom vad vi menar med kön och könsidentitet och fungerar som ett sätt att fördjupa och nyansera den ofta ganska grunda bild unga tonåringar har.
Om eleverna efter att de sett presentationen tycker att kön är krångligt så har du lyckats.
Om arbetet
Förankring
I ämnet biologis centrala innehåll rörande kropp och hälsa behandlas både kroppens funktioner och reproduktion och identitet som alla kopplas till denna resurs. I ämnet religion behandlas ämnet under det centrala innehållet identitet och livsfrågor och i samhällskunskapsämnet behandlas det under det centrala innehållet individer och gemenskaper.
Fördjupning
Den bifogade presentationen är en liten del av ett större arbetsområde rörande identitet, sexualitet, könsroller, sexuell läggning, hångel, sex och framför allt: samtycke. ”Ta del av hela arbetsområdet ”Samtycke (Ska vi ha sex,eller?)” på Malmö delar”
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.