Tystnad! Tagning!
- Att förbereda:
- Dela in eleverna i grupper. Förslagsvis samma grupper som förra lektionen om det fungerade väl.
- Gör upp ett examinationsschema för när varje grupp ska ha sin diskussionsdel. Diskussionerna tar ungefär ca 20 min.
Klipp ut diskussionskorten inför diskussionen.
De elever som inte har diskussion ska skriva en reflektionsuppgift som också kan bedömas. Reflektionen kan eleverna själva välja om de vill skriva den på svenska eller engelska. Blir man klar med den kan man gå vidare och titta på de fördjupande filmer som har länkats till nedan.
Momenten i denna lektionen är alltså inte kronologiskt upplagda, utan görs när eleven kan.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Less pushups, more talk!
This is itTill lärare
Diskussion
Låt korten ligga framme på bordet med baksidan upp. En elev börjar att lyfta på ett kort, läser påståendet och ger sitt eget svar, därefter fortsätter gruppen diskutera påståendet.
Du bestämmer när det är dags att gå vidare till nästa kort och elev.
Till elever
Time for a discussion! Listen to your teacher and the instructions then do your best!
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
No talking! More writing!
This is itTill lärare
Reflektion
Eleverna ska skriva en reflekterande text på antingen engelska eller svenska. Poängtera att det är innehållet som bedöms inte språket. Eleverna ska reflektera kring begreppet hälsa och vad som är hälsosamt/ej hälsosamt i deras liv.
Till elever
To show what you know, even if you aren’t that comfortable with talking, or if you didn’t get to say everything you wanted to in the discussion, you are also going to write about what you think about health.
Detta kan göras på antingen svenska eller engelska. Uppgiften är individuell eftersom vi vill se vad DU kan och tycker, så prata inte med någon annan. Vi bedömer inte språket utan innehållet.
- Define the word health. What does it mean to you?
- What do you do in your life that is healthy? Why is that healthy?
- Give a few examples of things that you do that make you feel good. Why do those things make you feel good?
- If you could add, remove or change something in your life to make you become healthier, what would that be? Why would that make you healthier?
- Is there anything that makes you feel bad or unhealthy? How can you change that?
- Definiera ordet hälsa, vad betyder det för dig?
- Vad gör du i ditt liv som är hälsosamt? Förklara varför det är hälsosamt.
- Kan du ge exempel på saker du gör som får dig att må bra? Varför mår du bra då?
- Om du skulle vilja lägga till, ta bort eller ändra på något i ditt liv för att få en bättre hälsa vad skulle det vara i så fall? Varför?
- Finns det något som får dig att må dåligt eller känna dig ohälsosam? – Hur kan du förändra det?
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Do you think you are done? Drop and give me fifty!
This is itTill lärare
Eleverna som blir klara tidigt med sin diskussion och sin reflektionstext behöver ha något annat att göra under tiden övriga elever blir klara. Antingen kan du ge dem en tjuvstart på ert nästa arbetsområde, eller så kan du få eleverna att fördjupa sig inom hälsa med dessa dokumentärer och filmklipp. Om du kan, ge dem hörlurar eller säg till dem att ta med egna för att hålla nere ljudnivån.
Till elever
Done with your reflection and your discussion? Great! Take this time to pat yourself on the back and reward yourself with some entertaining and interesting videos about other aspects of health that we haven’t discussed so much about. If you have your own headphones, please use them, and don’t disturb the other students.
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Exit ticket: When you wish upon a star …
This is itTill lärare
Exit ticket: Utvärdering
När alla grupper har haft sin diskussion och skrivit sina reflektioner kan du avsluta den lektionen med en utvärderande exit ticket där eleverna ger two stars and a wish.
Be eleverna skriva ner två bra saker med arbetsområdet och en sak som de saknade/kunde göras bättre.
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.