Smarta idéer och mod i magen
Så här går arbetet till
1. Workshop: Hållbar idéstafett (september-november 2025)
Lärprocessen startar med en energigivande workshop där eleverna introduceras till InnoCarnival, de globala målen och hållbar utveckling. Samtidigt reflekterar de kring vad mod är – och hur det kan hjälpa oss att både förändra och må bättre.
Eleverna tränar samarbete, kommunikation, självkänsla och återkoppling – färdigheter som är viktiga när man skapar tillsammans. De får också inspiration från verkliga innovationer och förebilder som gjort skillnad.
Workshopen består av en idéstafett i tre steg:
-
Vilka utmaningar ser vi i samhället?
-
Vad kan göra det bättre?
-
Visa upp din idé! – eleverna ritar, klipper och bygger modeller för att konkretisera sina lösningar.
Inför workshopen får lärarna tillgång till material om LHU (Lärande för hållbar utveckling) och de globala målen, anpassat för olika åldrar. Lärprocessledarna delar även med sig av övningar kopplade till psykisk hälsa.
Efter workshopen får lärare och elever en digital verktygslåda med övningar, inspiration och stöd för vidare arbete i klassrummet.
2. Innovationsarbete – arbeta vidare med SKAPAR’N (oktober-februari 2026)
Innovationsarbetet inleds nu, och för att ge både dig som lärare och dina elever en tydlig struktur finns den strukturerade innovationsprocessen SKAPAR’N beskriven i elevhäftet. Den fungerar som ett metodiskt stöd genom hela arbetet – från första idé till färdig lösning – och hjälper eleverna att utveckla viktiga förmågor som kreativitet, samarbete, problemlösning och kommunikation.
I det första steget, Problem, identifierar eleverna en utmaning att arbeta med. Ni kan med fördel utgå från en av de utmaningar som lyftes under den inledande workshopen, vilket skapar en naturlig koppling mellan workshopens innehåll och det fortsatta arbetet i klassrummet.
Därefter följer Undersöka, där eleverna samlar in information, pratar med andra och fördjupar sin förståelse för både utmaningen och de behov som finns. I nästa steg, Idéutveckla, får de tänka fritt, arbeta tillsammans och utforska olika lösningar. Här får kreativiteten ta plats och idéer byggas upp gemensamt.
I Prototypa-fasen konkretiserar eleverna den mest lovande idén genom att exempelvis skapa modeller, skisser eller enkla testlösningar. Det gör deras idéer greppbara och möjliga att utveckla vidare.
När idén börjar ta form är det dags för Pitcha, där eleverna övar på att presentera sin innovation på ett tydligt, engagerande och övertygande sätt – muntligt, visuellt eller på annat sätt. Slutligen avslutas innovationsprocessen med Utvärdera, där eleverna reflekterar över vad de lärt sig, hur arbetet har fungerat och hur idéerna kan förbättras eller utvecklas vidare.
Elevhäftet fungerar som ett praktiskt stöd genom hela innovationsarbetet. Det innehåller strukturerade övningar, reflektionsfrågor och konkreta exempel som hjälper eleverna att driva sitt arbete framåt. Samtidigt tränas de i att lyssna på varandra, uttrycka sina tankar, ge och ta emot feedback – färdigheter som stärker både demokratisk kompetens och social samverkan.
3. Tävla och ställ ut er innovation (maj 2026)
Som avslutning på arbetet bjuder vi in till Innovationskarnevalen – ett öppet evenemang där elevernas idéer och framtidsvisioner står i centrum.
Här får eleverna chansen att visa upp sina lösningar på samhällsutmaningar och berätta hur deras tankar kan bidra till en mer hållbar och inkluderande framtid. Karnevalen är ett inspirerande tillfälle för eleverna att dela sitt arbete, få respons och upptäcka vad de själva har lärt sig längs vägen.
Besökare från olika delar av samhället – till exempel politiker, tjänstepersoner, föreningsrepresentanter och andra engagerade – bjuds in för att ta del av elevernas idéer, ge återkoppling och samtala om framtidens möjligheter.
För de elever som väljer att tävla används en bedömningsmatris som gör det tydligt vad som bedöms och hur. Tävlingsbidragen lämnas in i februari. Matrisen hjälper till att lyfta fram styrkorna i idéerna, särskilt vad gäller kvalitet, hållbarhet och genomförbarhet. Den kan också användas redan under arbetets gång – som ett frivilligt stöd för både elever och lärare att följa utvecklingen och fördjupa lärandet. Gå till Bedömningsmatrisen.
InnoCarnival och Lgr22
InnoCarnival erbjuder en ämnesövergripande lärprocess där eleverna får arbeta kreativt med samhällsutmaningar och påverkan i hållbar riktning.
Skolans värdegrund och uppdrag
“Skolans mål är att varje elev respekterar andra människors egenvärde.”
“Kan påverka och ta ansvar samt utöva inflytande i skolan och i samhället.”
Exempel i praktiken:
- Elever utvecklar en nudgelösning kring nedskräpning och diskuterar individens ansvar och gruppens påverkan.
Utbildningens syfte – ämnesövergripande arbete
- NO: Använda kunskaper för att granska information, kommunicera och ta ställning.
- Teknik: Utveckla idéer och lösa problem med tekniska begrepp.
- Svenska: Uttrycka sig i tal och skrift, läsa och tolka texter.
- Bild: Skapa och kommunicera med visuella uttryck.
- Samhällskunskap: Förstå demokratiska processer och ansvar.
- Slöjd: Utforma produkter och pröva idéer.
- Matematik: Lösa problem, tolka och analysera resultat.
Förmågor och kunskapsutveckling
“Formulera, lösa problem och pröva idéer med kreativitet och nyfikenhet.”
“Använda ett vetenskapligt förhållningssätt.”
“Anpassa kommunikation efter syfte och mottagare.”
Exempel i praktiken:
- Eleverna planerar, testar och utvärderar sin idé i flera steg – från fakta till färdig presentation.
Hållbar utveckling och globalt ansvar
“Utbildningen ska ge förståelse för vårt ansvar i en global värld.”
“Frågor om miljö, resurser, livsstil och hälsa.”
Exempel i praktiken:
- Eleverna väljer tema som matsvinn, transport eller konsumtion och tar fram nudgelösningar som bidrar till ett hållbart samhälle.
Elevers inflytande och motivation
“Skolan ska sträva efter att varje elev tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.”
“Eleverna ska ges inflytande över sin utbildning.”
Exempel i praktiken:
- Eleverna är delaktiga i att formulera frågor, ta fram lösningar och presentera sina idéer på valfritt sätt.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.