Gå direkt till innehållet

Hur kan vi inspirera fler att bry sig om och skydda havet – vår blåa livlina?


Så här går arbetet till

1. Besök på Naturum Öresund (september 2025)

Eleverna får en introduktion till begreppet havsmedvetenhet (Ocean Literacy) genom en interaktiv workshop på Naturum Öresund. Med hjälp av film, quiz och samtal leds eleverna till en djupare förståelse för havets betydelse för livet på jorden, med särskilt fokus på FN:s globala mål 14 – Livet under ytan.

Som en del av lärprocessen får eleverna även utforska Öresunds undervattensvärld genom håvning och snorkling. Utrustade med våtdräkt, snorkel och vattenkikare får de uppleva havet med alla sinnen under ledning av erfarna marinpedagoger.

Efter den teoretiska och praktiska introduktionen arbetar eleverna vidare med ett gemensamt case: Hur kan vi hitta innovativa sätt att sprida havsmedvetenhet?
För att inspirera idéutvecklingen får eleverna ta del av konkreta exempel på innovationer framtagna av studenter på Malmö universitets utbildning i interaktionsdesign som tidigare samarbetat med Marint kunskapscenter kring detta.

Denna kombination av upplevelser och problemlösning lägger grunden för elevernas kommande innovationsarbete kring hav och hållbarhet.

2.Innovationsarbete (oktober-februari 2026)

Eftersom ni redan har valt ett case att arbeta med är det första steget i processen, Problem, klart. Arbetet börjar därför i nästa steg, Undersöka, där eleverna fördjupar sin förståelse för den valda utmaningen. Här samlar de in information, analyserar behov och utforskar olika perspektiv som kan hjälpa dem att formulera relevanta insikter.

I steget Idéutveckla uppmuntras eleverna att tänka kreativt och samarbeta för att generera många olika lösningar. Det handlar om att våga tänka nytt, bygga vidare på varandras idéer och utforska flera vägar framåt. Därefter följer Prototypa, där eleverna konkretiserar sin bästa idé. Det kan innebära att bygga en modell, rita ett koncept eller testa en lösning i liten skala för att se hur den fungerar i praktiken.

När idén börjar ta form är det dags för Pitcha – ett tillfälle där eleverna får träna på att presentera sin innovation på ett tydligt och engagerande sätt, både muntligt och visuellt. Det handlar om att formulera ett budskap, fånga intresset hos andra och förmedla varför deras lösning gör skillnad.

Slutligen avslutas innovationsarbetet med steget Utvärdera, där eleverna reflekterar över sin process, sina lärdomar och vad som fungerat bra – men också vad som kan förbättras inför framtida utvecklingsarbete.

3. Tävla och ställ ut er innovation (maj 2026)

Som avslutning på arbetet bjuder vi in till Innovationskarnevalen – ett öppet evenemang där elevernas idéer och framtidsvisioner står i centrum.
Här får eleverna chansen att visa upp sina lösningar på samhällsutmaningar och berätta hur deras tankar kan bidra till en mer hållbar och inkluderande framtid. Karnevalen är ett inspirerande tillfälle för eleverna att dela sitt arbete, få respons och upptäcka vad de själva har lärt sig längs vägen.

Besökare från olika delar av samhället – till exempel politiker, tjänstepersoner, föreningsrepresentanter och andra engagerade – bjuds in för att ta del av elevernas idéer, ge återkoppling och samtala om framtidens möjligheter.

För de elever som väljer att tävla används en bedömningsmatris som gör det tydligt vad som bedöms och hur. Tävlingsbidragen lämnas in i februari. Matrisen hjälper till att lyfta fram styrkorna i idéerna, särskilt vad gäller kvalitet, hållbarhet och genomförbarhet. Den kan också användas redan under arbetets gång – som ett frivilligt stöd för både elever och lärare att följa utvecklingen och fördjupa lärandet. Gå till Bedömningsmatrisen.



Gymnasieskolans läroplan (Gy11)

InnoCarnival – en kreativ utbildningssatsning

InnoCarnival är en kreativ och undersökande utbildningssatsning där elever får arbeta med reella samhällsutmaningar genom idéutveckling, samverkan och innovation.
Eleverna formulerar sina egna frågeställningar utifrån det som engagerar dem, vilket gör att projektet kan anpassas till olika programinriktningar och ämneskombinationer.

Utbildningens syfte – ämnesövergripande kompetenser

InnoCarnival stödjer utvecklingen av gymnasieskolans övergripande mål, särskilt de generella förmågorna som alla elever ska utveckla – oavsett program.

“Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att tänka kritiskt, självständigt och att lösa problem.”

“Eleverna ska kunna samarbeta och ta initiativ, samt ta ansvar för sina studier.”

“Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att reflektera över samhällsfrågor och hållbar utveckling.”

Exempel i praktiken:

  • Elever identifierar en samhällsutmaning, t.ex. psykisk hälsa eller konsumtion.
  • De utvecklar en lösning, dokumenterar processen och presenterar sin idé i valfri form.

Programanpassad och ämnesöverskridande

InnoCarnival går att koppla till både teoretiska och yrkesinriktade program. Arbetet kan integreras i kurser, gymnasiearbete eller projektveckor.

Exempel på ämneskopplingar:

  • Svenska 1–3: Muntlig/schriftlig framställning, källkritik, argumentation.
  • Naturkunskap: Hållbar utveckling, människans påverkan, etik.
  • Entreprenörskap: Företagande, idéutveckling, samarbete.
  • Teknik/Programmering: Problemlösning, produktutveckling, digitala verktyg.
  • Bild/Estetiska program: Visuellt uttryck, kommunikation, budskap.
  • Samhällskunskap: Demokrati, påverkan, källkritik.

Gymnasiearbetet och InnoCarnival

InnoCarnival är ett utmärkt sammanhang för gymnasiearbetet, särskilt inom samhälls-, teknik- och estetiska program.

Möjlig koppling:

  • Formulera en frågeställning
  • Genomföra en undersökning
  • Analysera och presentera resultat
  • Kommunikation, dokumentation och problemlösning i fokus

Hållbar utveckling och samhällsengagemang

InnoCarnival ger eleverna möjlighet att konkret utforska hållbar utveckling – ekologiskt, ekonomiskt, socialt eller kulturellt.

“Utbildningen ska bidra till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt och förståelse för hur kunskap byggs.”

“Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett etiskt förhållningssätt, respekt för mänskliga rättigheter och en vilja att bidra till en hållbar framtid.”

Exempel i praktiken:

  • Undersöka tillgänglighet, klimatpåverkan av konsumtion eller delaktighet i demokratin.

Samverkan, omvärldsorientering och entreprenörskap

InnoCarnival stimulerar kontakt med samhället och stärker förmågan att samarbeta, kommunicera och skapa relevans i lärandet.

Exempel i praktiken:

  • Elever intervjuar användare, experter eller tjänstepersoner.
  • De samarbetar med näringsliv eller föreningsliv.
  • De presenterar sitt arbete inför publik eller jury.

Gymnasieskolans läroplan (Gy11)

InnoCarnival – en kreativ utbildningssatsning

InnoCarnival är en kreativ och undersökande utbildningssatsning där elever får arbeta med reella samhällsutmaningar genom idéutveckling, samverkan och innovation.
Eleverna formulerar sina egna frågeställningar utifrån det som engagerar dem, vilket gör att projektet kan anpassas till olika programinriktningar och ämneskombinationer.

Utbildningens syfte – ämnesövergripande kompetenser

InnoCarnival stödjer utvecklingen av gymnasieskolans övergripande mål, särskilt de generella förmågorna som alla elever ska utveckla – oavsett program.

“Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att tänka kritiskt, självständigt och att lösa problem.”

“Eleverna ska kunna samarbeta och ta initiativ, samt ta ansvar för sina studier.”

“Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att reflektera över samhällsfrågor och hållbar utveckling.”

Exempel i praktiken:

  • Elever identifierar en samhällsutmaning, t.ex. psykisk hälsa eller konsumtion.
  • De utvecklar en lösning, dokumenterar processen och presenterar sin idé i valfri form.

Programanpassad och ämnesöverskridande

InnoCarnival går att koppla till både teoretiska och yrkesinriktade program. Arbetet kan integreras i kurser, gymnasiearbete eller projektveckor.

Exempel på ämneskopplingar:

  • Svenska 1–3: Muntlig/schriftlig framställning, källkritik, argumentation.
  • Naturkunskap: Hållbar utveckling, människans påverkan, etik.
  • Entreprenörskap: Företagande, idéutveckling, samarbete.
  • Teknik/Programmering: Problemlösning, produktutveckling, digitala verktyg.
  • Bild/Estetiska program: Visuellt uttryck, kommunikation, budskap.
  • Samhällskunskap: Demokrati, påverkan, källkritik.

Gymnasiearbetet och InnoCarnival

InnoCarnival är ett utmärkt sammanhang för gymnasiearbetet, särskilt inom samhälls-, teknik- och estetiska program.

Möjlig koppling:

  • Formulera en frågeställning
  • Genomföra en undersökning
  • Analysera och presentera resultat
  • Kommunikation, dokumentation och problemlösning i fokus

Hållbar utveckling och samhällsengagemang

InnoCarnival ger eleverna möjlighet att konkret utforska hållbar utveckling – ekologiskt, ekonomiskt, socialt eller kulturellt.

“Utbildningen ska bidra till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt och förståelse för hur kunskap byggs.”

“Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett etiskt förhållningssätt, respekt för mänskliga rättigheter och en vilja att bidra till en hållbar framtid.”

Exempel i praktiken:

  • Undersöka tillgänglighet, klimatpåverkan av konsumtion eller delaktighet i demokratin.

Samverkan, omvärldsorientering och entreprenörskap

InnoCarnival stimulerar kontakt med samhället och stärker förmågan att samarbeta, kommunicera och skapa relevans i lärandet.

Exempel i praktiken:

  • Elever intervjuar användare, experter eller tjänstepersoner.
  • De samarbetar med näringsliv eller föreningsliv.
  • De presenterar sitt arbete inför publik eller jury.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i modulen