Gå direkt till innehållet

Räkna med barnkonventionen 

Av: Angelina Briggner

 

Syfte

Elever och lärare utforskar barnkonventionens grundprinciper med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter genom att använda grundläggande statistik. 

 

Centralt innehåll i matematik åk 4-6

  • Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
  • Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de används i statistiska undersökningar.

 

Lektionslängd 

3-4 st 40-60 minuters lektioner.

 

Lärandemål

  • Eleverna ska få en uppfattning om hur statistik kan hjälpa oss att förstå och förbättra världen för barn och hur det hänger ihop med barns rättigheter. 
  • Eleverna ska få göra en egen undersökning genom att samla in, sammanställa, tolka och analysera data. 
  • Eleverna ska få använda statistik som ett verktyg för att presentera och visa resultat från egen undersökning.
  • Lärare och elever ska få reflektera över barns rättigheter i enlighet med artikel 2, 3, 6 och 12 i Barnkonventionen

 

Material

  • Bilder av de fyra artiklarna i Barnkonventionen
  • Whiteboard och markörer
  • Rutat papper, färgpennor, miniräknare
  • Ev digitalt enkätverktyg, ex Google formulär

 

Kommentar

  • Särskild vikt bör läggas vid att skapa en trygg och öppen atmosfär där eleverna känner sig bekväma att uttrycka sina tankar och åsikter.
  • Läraren bör vara beredd på att hantera känsliga frågor och försäkra sig om att alla respekterar varandras åsikter.

 

Upplägg

 

Introduktion 

Presentera lektionens syfte och mål, förtydliga att målen innebär ett aktivt deltagande och respektfullt bemötande. Se kommentar nedan!

 

Aktivitet 1

Börja med att låta eleverna besvara nedanstående fråga anonymt, till exempel genom att låta alla elever blunda och räcka upp handen på det alternativ som de tror är rätt. Läraren dokumenterar antalet röster (eventuellt uppdelat på kön) för varje alternativ i en enkel frekvenstabell. 

Gå därefter igenom relevanta begrepp (avprickning, kolumn, rad, tabellrubrik) och beräkna även relativa frekvensen. 

Rita tillsammans med eleverna ett stapeldiagram som åskådliggör resultatet. Uppmärksamma relevanta begrepp och diskutera valet av diagramtyp. Jämför med andra diagramtyper som cirkeldiagram, linjediagram och stolpdiagram. 

Bestäm lämpligt lägesmått (typvärde) som sammanfattar datamängden. Analysera och diskutera resultatet tillsammans. Kalkylark kan användas för att sammanställa och presentera datan.

Fråga: För vilka personer gäller barnkonventionen i Sverige?

  1. A) Svenska medborgare under 15 år
  2. B) Svenska medborgare under 18 år
  3. C) Personer under 15 år som vistas i Sverige
  4. D) Personer under 18 år som vistas i Sverige

Extra: Om tid finns kan en ytterligare fråga ställas som ger numeriska svar.

Fråga: Hur många syskon har du?

  1. A) 0 st
  2. B) 1 st
  3. C) 2 st
  4. D) 3 st
  5. E) 4 st 

Har någon fler syskon, dokumentera även det. Sammanställ svaren i tabell och diagram. Bestäm medelvärde och median. Diskutera när olika lägesmått är användbara och lämpliga att använda för att sammanfatta datamängden.

 

Aktivitet 2

Läraren presenterar artiklarna 2, 3, 6 och 12 från barnkonventionen. Du hittar dem längst upp på sidan.

 

Aktivitet 3

Låt eleverna besvara övriga frågor anonymt, gärna digitalt. Använd föreslagna frågor (nederst) eller ta fram andra som är mer relevanta och intressanta för er.

Sammanställ tillsammans svaren i tabeller och diagram. Om enkätverktyg har använts, diskutera fördelar respektive nackdelar med det.

Repetera likheter och skillnader på olika sorters tabeller och diagram.

Diskutera när det är lämpligt att beräkna medelvärde, median och typvärde (endast typvärde tillämpbart på dessa frågor).

Analysera resultaten och diskutera vad de visar. Vilka följdfrågor blir ni nyfikna på att ställa? Hur kan man använda resultaten för att uppmärksamma saker och påverka till förändring?

 

Aktivitet 4

Skapa en egen undersökning genom att jobba i grupp.

  • Dela in eleverna i smågrupper.
  • Varje grupp ska planera och skapa en kort undersökning utifrån ett barnrättsperspektiv. Grupperna ska tänka på rättigheterna och formulera ett par frågor som kan ge insikter i hur dessa rättigheter uppfylls. (En grupp kan till exempel använda motsvarande frågor som eleverna besvarat och jämföra med hur vuxna på skolan svarar.) Tänk på att avgränsa antalet möjliga svar för att underlätta sammanställningen.
  • Genomför undersökningen och samla in datan. (Kan genomföras med digitalt formulär.)
  • Sammanställ i tabeller och lämpliga diagram. Ta fram lämpligt lägesmått. (Använd gärna kalkylark.)
  • Analysera sina resultat och föreslå hur man kan använda resultaten för att påverka så att det blir bättre för barn. 
  • Skapa en presentation i till exempel google presentation.

 

Aktivitet 5

Dags att följa upp.

  • Grupperna presenterar sina resultat och diskuterar hur de relaterar till barnkonventionens artiklar. Ger förslag på hur resultaten kan användas som utgångspunkt i att förändra saker i önskad riktning. 

Reflektera tillsammans hur datan kan påverka beslut som tas i samhället (artikel 3) – till exempel, om många barn gillar en specifik sport, hur skulle det kunna påverka vilka sportaktiviteter som erbjuds i närområdet?

  • Eleverna ska motivera val av diagramtyp och lägesmått.
  • Lärare och elever utvärderar gruppernas undersökningar och ger feedback.

 

Avslutning 

Avsluta genom reflektion och diskussion. Samla in elevernas åsikter om lektionen och deras lärdomar.

  • Lärare och elever sammanfattar och återkopplar till lärandemålen: Betydelsen av att barn är delaktiga och får uttrycka sina åsikter. Hur statistik kan hjälpa oss att uppmärksamma och förstå hur barn har det för att kunna påverka och förbättra barns liv. 

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen