Gå direkt till innehållet

Den här resursen vänder sig till dig vars elever läser skönlitteratur. Här hittar du frågor som eleverna kan besvara i boksamtal eller läsecirklar. De är  utformade för att hjälpa elever att reflektera över det de läser, samtidigt som de stimulerar diskussion och analys. Som lärare kan du använda frågorna på olika sätt, beroende på dina elevers behov och undervisningsmål. Tips på hur du kan jobba med frågorna hittar du nedan. Självklart hittar du även frågorna nedan i en pdf som du kan skriva ut eller ladda upp i ditt Classroom. 


Frågor till boksamtal

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

 


Förslag på hur eleverna kan jobba med frågorna

  1. Enskilt arbete: Be eleverna besvara frågorna i sin egen takt, till exempel som en del av en läslogg eller dagbok.
  2. Arbete i par: Låt två par jobba ihop. Paren presenterar först sina svar för varandra. I nästa steg jämför paren sina svar och diskuterar skillnader och likheter. Slutligen presenterar de sina likheter och skillnader för hela klassen.
  3. Gruppdiskussion: Dela upp eleverna i grupper om fyra till fem elever. Låt olika grupper få svara på olika frågor (i början av boken, under läsning, efter läsning, klura vidare). När eleverna har svarat på frågorna i sina grupper presenterar de vilka frågor de jobbat med och tillhörande svar. Andra grupper som har svarat på samma frågor får kommentera: vi känner igen, vi håller med, vi håller inte med, vi undrar, vad intressant.)

Förslag på lärarledd uppföljning

Följande frågor är en förlängning av de frågor som eleverna besvarat. De här frågorna har som syfte att få eleverna att fundera över läsning och dess betydelse. Frågorna följer ingen inbördes ordning och du kan plocka frågor som du tror passar dina elever:

  • Hur kändes det att arbeta med frågorna? Var det något som var svårt eller lätt?
  • Vilken fråga fick dig att tänka till mest? Varför?
  • Tycker du att skönlitteratur är viktigt? Varför eller varför inte?
  • Hur ser du på din egen läsning – läser du mycket eller lite? Vad tror du är orsaken till det?
  • Varför tror ni att människor har så olika relationer till läsning?
  • Hur kan skönlitteratur hjälpa oss att förstå andra människor eller oss själva bättre?
  • Kan ni komma på någon situation där det skulle vara bra att ha tränat på att förstå en berättelse eller en annan persons perspektiv?
  • Vad tror ni händer om man aldrig läser böcker?

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.