På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Här finner du Brain Breaks som kräver lite mer ansträngning och tid av såväl pedagoger som elever. I några krävs ett tillbehör så som hopprep, stegräknare eller snöre. De görs med fördel utomhus eller...
Lektionsmål: ”Kunna räkna antalet pinnar och gruppera dem så antalet synliggörs”.
Materiel: Insamlade småpinnar, cirka 5 handdukar eller lakan samt ”Från pinnar till tal-matris” (se lektion 1, moment...
En lektion i vilken du som lärare:
Introducerar vad som är en bra analys.
Exemplifierar och förklarar med hjälp av elev- och bedömningsexempel.
Låter eleverna öva analyser och få formativ feedback....
En lektion i vilken du som lärare:
Utsätter eleverna för ett stort ordmoln där de får välja idéer som de sympatiserar med.
Använder elevernas idéer som utgångspunkt för hur ideologier och politiska pa...
En lektion i vilken du som lärare:
Spelar ”Många siffror på varandra” och skapar på så sätt insikter om grundlagars betydelse.
Ger exempel på hur grundlagen är utformad i Sverige och i and...
Lektionsmål: ”Kunna använda “pinntal” till att göra beräkningar med subtraktion”.
Materiel: Kopieringsunderlagen Övningsblad “Subtraktion – Från pinnar till tal” (se moment 3) samt ”Från pinnar...
Lektionsmål: ”Kunna använda “pinntal” till att göra beräkningar med addition”.
Materiel: Kopieringsunderlagen Övningsblad “Addition – Från pinnar till tal” (se moment 3) samt ”Från pinnar till t...
Lektionsmål: ”Kunna rita och skriva tal med hjälp av “pinntal” med osynliga streck, bokstäver och siffror”.
Materiel: Kopieringsunderlagen “Övningsblad – Osynliga pinnar till tal” och “Övn...