Deltagare: Parvis
Eleverna står mitt emot varandra och på pedagogens signal ska de försöka fånga varandras vader. Man fångar någon annans vad genom att klappa till den. Varje “vadklapp” ger ett poäng...
Deltagare: Parvis
Eleverna ställer sig rygg mot rygg och lutar sig mot varandra. Därefter ska de försöka gå ner på huk med ryggarna mot varandra hela tiden. Sedan ska de lugnt resa sig upp. Upprepa ni...
Deltagare: Parvis
Eleverna ställer sig mitt emot varandra och blir uppmanade att göra följande:
Sätt höger armbåge mot partnerns högra armbåge.
Sätt vänster armbåge mot partnerns vänstra armbåge.
Gör...
Deltagare: Alla
Ni behöver en uppblåsbar badboll eller en ballong (eller flera om man vill ha en större utmaning och mer rörelse). Nu är utmaningen att tillsammans hålla bollen/bollarna i luften under...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med omkretsen på cirklar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna uppskatta och beräkna omkretsen av cirklar samt kunna rita och göra exe...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med symmetriska figurer men även om omkretsen på dessa figurer.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna rita symmetriska figurer och beräkna de...
Samtala med eleverna om förra övningen “Trianglar”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om uppskat...
Dela ut och gå igenom post-it-lapparna med deras uppskattningar. Med hjälp av svaren från uppgiften “2 rektanglar” kan var och en avgöra kvaliteten på sin uppskattning.
Nästa gång det är dags för upp...
Samtala med eleverna om förra övningen “Rektanglar”. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om uppska...
Det är dags för en EPA.
EPA är en metod som går ut på att eleverna först jobbar en stund Enskilt, därefter i Par och avslutningsvis följer man som lärare upp resultaten på något vis med Alla.
Dela u...