Gå direkt till innehållet

Förberedelseklass i svenska ger nyanlända elever en första språklig grund. Här hittar du x olika övningar som eleverna gör med hjälp av AI.  AI blir ett stöd för att skriva, förstå och presentera texter. Övningarna är anpassade efter elevernas språknivå: 

 

  • A2 (enkel nivå / basnivå)
  • B1 (mellannivå / självständig nivå)

“Mitt liv i Sverige”

 

Steg 1 – skriv en personlig prompt

Eleven skriver in en ”prompt” (instruktion till AI) med fakta om sitt eget liv.

Prompten kan skrivas på svenska eller, om eleven har mycket begränsade kunskaper, på sitt modersmål. I så fall används AI:s översättningsfunktion för att få texten på svenska.

Prompten är inte en färdig text utan en uppmaning till AI att skapa en text.

 

Exempel på svensk prompt:

“Skriv en text om mitt liv i Sverige. Jag kom hit 2022. Jag bor med min mamma. Jag gillar basket.”

 

Exempel på modersmålsprompt (arabiska):

“اكتب نصًا عن حياتي في السويد. جئت عام 2022. أعيش مع أمي. أحب كرة السلة.”
→ AI översätter och skriver texten på svenska.

 

Steg 2 – AI skapar ett förslag

AI skriver en kort text utifrån elevens fakta. Texten är utgångspunkt – eleven kan och ska ändra den.
Om AI:s text inte innehåller information om skolan, vad som är svårt eller favoritämne, kan läraren ge en följdfråga till AI:

“Lägg till en mening om vilken skola jag går på, vad jag tycker är svårt, och mitt favoritämne.”

 

Steg 3 – bearbeta texten

Eleven arbetar vidare med texten genom att:

  • ändra ord eller meningar
  • lägga till fler detaljer
  • be AI förklara ord (”Vad betyder ‘fritiden’?”)
  • be AI utveckla texten (”Hur kan jag skriva längre?”)

Lärarstöd:
För att momentet ska vara enkelt att genomföra kan läraren förbereda:

  • en lista med exempelpromptar på svenska och några vanliga modersmål
  • en mall med rubriker: Om mig – Min skola – Det här är svårt – Mitt favoritämne – Min fritid

 

Steg 4 – skapa en digital presentation

  1. Välj bilder som passar till texten (egen bild, internet, Adobe Express-bilder).
  2. Lägg in texten som bildtext eller i pratbubblor.
  3. Spela in sin röst till varje bild.

 

Steg 5 – träna på samtal

Arbeta i par och ställ frågor till varandra med utgångspunkt i texten:

  • “Vad gör du efter skolan?”
  • “Vad är svårt i Sverige?”
  • “Vilket är ditt favoritämne?”

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.