Gå direkt till innehållet

Här är ett kort arbetsområde för att få vetskap om hur du använder verktyget screencast-o-matic. Det är ett digitalt verktyg (OBS! för dator) då muntliga presentationer ska produceras.

Fördelen med att använda ett inspelningsverktyg är att läraren har en möjlighet att se elevens kunskaper som inte alltid kan visas i en text. Det är en annan sida av elevens förmågor som synliggörs. Det gäller att få fram förmågorna på alla olika sätt. Detta kan var ett.

Även du som lärare har möjligheter att skapa egna genomgångar och flippat klassrum, med hjälp av Screencast-O-Matic.

Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.

Mer Information

Gör så här

 

FÖRBEREDELSER FÖR LÄRAREN

  1. Se instruktionsfilmen hur du laddar ner verktyget, spelar in och sparar filmen i Drive.
  2. Kontrollera att det inte finns hinder för nedladdning av verktyget. Lös detta innan lektionsstart i så fall (med skoladministratören).
  3. Gå själv igenom det som eleverna ska gå igenom när det gäller nedladdning av verktyget och användningen av den.

 

GENOMFÖRANDE

  1. Titta på instruktionsfilmen tillsammans i klassen.
  2. Placera elever bredvid varandra i par eller enskilt om de vill det.
  3. Uppmana nyfikenheten att testa och undersöka! Att göra fel är helt okej!
  4. Tipsa eleverna om att det kommer att kännas pinsamt att höra och se sig själv de första gångerna men att de kommer att vänja sig ju fler filmer som görs.
  5. Uppmuntra att eleverna tittar på varandras inspelningar och säga något positivt om dem.

 

INSTRUKTIONER TILL ELEVERNA

Målet är: Lära mig verktyget

  1. Se instruktionsfilmen igen.
  2. Sätt dig så att du har en medarbetare i närheten. Ni kan välja att göra en inspelning tillsammans först.
  3. Välj ut något okomplicerat att prata om till exempel vad tycker du om skolan, vad har du på dig idag, när vaknade du i morse. Du bestämmer vad du ska prata om.
  4. Välj ut en bild eller webbsida som hjälp (skolans hemsida, bild på kläder, någon som sover).
  5. Välj vilket språk du vill prata (svenska, engelska, arabiska, hindi).
  6. Starta inspelningen och då du pratar, scrollar du ner på hemsidan eller bilden som du visar på skärmen.
  7. När du ser dig själv kan du att tycka det är pinsamt. Det kommer att kännas bättre ju fler filmer du gör.
  8. När ni har gjort en första inspelning tittar ni på den.
  9. Uppmuntra varandra – ni har gjort något riktigt bra!
  10. Gör en ny inspelning själv denna gång.
  11. Titta på den och gör en filminspelning till.

 

Stöttning:

  • Ta hjälp av medarbetare.
  • Titta på instruktionsfilmen igen.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.