”Språktrappan” är en didaktisk modell som ger stöd för planering och analys av elevers språkanvändning, i detta fallet NO.
I fyra steg exemplifieras hur Språktrappan kan användas i planering av ett ämnesinnehåll som handlar om räven.
Tanken är ett exemplet ska fungera som inspiration. Modellen kan tillämpas på annat innehåll i NO och även inom andra ämnen.
Språktrappan
Steg 1
Tänk dig att du ska planera ett innehåll som ska handla om räven.
- Med stöd av Språktrappan listar du de ämnesspecifika ord du vill att eleverna ska lära sig, till exempel:
Steg 2
- Därefter listar du de ord du tror att eleverna redan kan, exempelvis:
Detta fyller flera funktioner:
- Som lärare möjliggör det att man lyssnar mer aktivt efter dessa ord under lektionen/lektionerna. Kan eleverna som jag trodde?
- Samtidigt får man också en viss kunskap om vad eleverna kan just nu.
- Att i förväg ha klargjort vilka ämnesord eleverna ska lära sig, samt ta reda på vad de redan kan. Det underlättar den fortsatta planeringen.
- Framöver handlar det om att designa lektioner/övningar där eleverna tränar det ämnesspråk och den kunskap som ska utvecklas.
Några ord om den dubbelriktade pilen:
- Tanken är inte att man ska överge vardagsspråk till förmån för ämnesspråket.
- Poängen är att lära sig behärska både vardags- och ämnesspråk.
- Det är kontexten man befinner sig i som sedan styr valet av språkbruk.
Steg 3
Språktrappan kan ses som lärarens verktyg. Med stöd av den kan en Språktabell skapas, förslagsvis:
- Syftet med Språktabellen är att synliggöra och koppla ihop vardagsord med ämnesord.
- Språktabellen är tänkt att användas av eleverna. Ett stöttningsverktyg till dem.
- Språktrappan används aktivt under arbetsområdets gång där nya ord läggs till efterhand som lektionerna fortlöper.
- Även Språktabellen används aktivt under arbetsområdets gång, ord läggs till/tas ifrån efter det behov av stöttning som finns.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.