Gå direkt till innehållet

I den här övningen fyller eleverna en bingobricka med naturmaterial som representerar ett adjektiv och får samtidigt möjlighet att röra sig.


Tips! Läs om hur ni kan använda Pedagogiska kartor för att finna bra platser att arbeta på.

Gör så här!

Material som behövs:

  • Naturmaterial till exempel kottar, gren, mossa, sten allt som kan representera något av orden i bingobrickan
  • Bingobrickor, en till varje grupp. I filen nedan finns ett exempel på hur en sådan bricka kan se ut.

Övning:

  • Eleverna delas in i grupper eller jobbar enskilt.
  • För att repetera eller öva adjektiv får eleverna först träna sitt öga att hitta naturföremål som representerar adjektivet. Läraren ropar ut ett adjektiv i taget utifrån bingobrickan. Eleverna hämtar något från naturen som passar in på beskrivningen och kommer tillbaka och visar föremålet. Efter varje ord tittar ni gemensamt på sakerna.
  • När eleverna är säkra på adjektiven delas brickorna ut och på en given signal börjar tävlingen.
  • Den som först kan fylla sin bricka med naturföremål ropar ”Bingo!”.
  • De som har ropat ”Bingo!” får visa vad det är som de har plockat och beskriva varför.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.