Gå direkt till innehållet

Det här är en traditionell lek som kan göras i många varianter. I den här versionen används naturmaterial. Eleverna tränar på att beskriva vad de har valt att visa och senare i Kims lek att memorera sakerna. Det gäller också att kunna berätta vad det är som är borta.


Tips! Läs om hur ni kan använda Pedagogiska kartor för att finna bra platser att arbeta på.

 

Gör så här!

Material som behövs:

  • Vit duk

Övning:

  • Lägg ut den vita duken och samlas kring den.
  • Låt eleverna hämta vars en sak i naturen.
  • Återsamlas kring den vita duken. Låt varje elev lägga ner sitt föremål på duken och berätta vad det är som hen har hämtat.
  • När alla har lagt ner sina föremål leker ni Kims lek:

Ett barn tittar bort och ett annat barn tar bort en sak. Det barnet som tittade bort ska berätta vad det är som saknas. Byta sedan så att alla får ta bort och gissa.

Ett alternativ i Kims lek är att inte ta bort men ändra position på föremålen, till exempel att lägga pinnen på bladet. Då tränas också prepositioner.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.