Gå direkt till innehållet

Att närma sig odling kan ske på många olika sätt och man behöver inte vänta till att jorden reder sig.  I detta resursmaterialet finns fyra olika aktiviteter om hur man under vintern och tidig vår kan förbereda sig för en ny odlingssäsong.

De olika aktiviteterna är:

  1. Vinterståndare
  2. Hur ser frön ut och vad kommer upp?
  3. Potatis
  4. Vad är jord?

Aktiviteter att inspireras av

Sagor att läsa

Sjung eller läs om någon som odlar till exempel;

  • ”Hunden Rund planterar” av Annika Henning
  • ”Paddington i trädgården” av Mikael Bond
  • ”Lilla odlar-skolan” av Lisa Sollenberg

 

1.Vinterståndare

 

Bilden föreställer fröställningen på en kardborre under vintern.Under vintern syns fröställningarna på vilda växter tydligt och då kan man passa på att samla fröer.

  • Ta er ut till ett område där det finns vild växtlighet. Käglinge rekreationsområde är en sådan plats.
  • Samla ihop vinterståndare från några olika växter. Lägg upp dem på en vit duk och låt eleverna titta på dem.
  • Täck  växtdelarna och låt eleverna samla ihop likadana vinterståndare som du visade.
  • Spara fröerna och ta med dem. Gör egna papperskrukor eller så dem i mjölkförpackningar.

 

2. Hur ser frön ut och vad kommer upp?

På bilden finns ett solrosfrö som syns genom en lupp.

  • Samla ihop olika sorters fröer och lägg dem i en hög. Några fröer kan vi hitta i våra skafferi till exempel gula ärtor. Prata om att det finns olika sorters fröer, men hur många sorter har ni framför er? Sortera fröerna tillsammans, en sorts frö i varje hög. Räkna hur många olika sorters fröer ni har.
  • Titt på fröerna genom en lupp. Vilka mönster ser ni? Liknar fröerna något annat?
  • Vad finns inuti fröet? Försök att dela de olika sorternas fröer och titta närmare på hur de ser ut inuti.
  • Avsluta med att så några av de frösorter som ni har tittat på.

 

3. Potatis

På bilden finns potatisar.

  • Potatis behöver inte förgros utan kan sättas i jorden direkt, men det kan vara ett roligt experiment att se vilka potatisar som kan skördas först. Prova på att sätta dem direkt i jorden, att förgro potatisar till hälften i jord i krukor inomhus och genom att lägga dem i äggkartong utan jord i 3-6 veckor innan utplantering.

Ställ hypoteser och skriv en gemensam laborationsrapport i dagboksform.

  • Gör potatistryck. Använd några potatisar som stämplar till att skapa fina mönster på tyg och papper. Dela potatisarna. Antingen kan man skära ut i potatisköttet så att ett mönster bildas eller så kan eleverna bilda mönster genom att lägga färg på olika sätt på snittytan.

 

4. Vad är jord?

Bilden föreställer elever som gräver i jorden med spadar.

  • Låt eleverna berätta om vad de tror att jord innehåller, vilken funktion den har och så vidare.
  • Gå ut till en odlingslåda eller en rabatt och undersök jorden med alla sinnen. Använd en spade för att gräva och titta vad jorden innehåller. Använd en sil och sikta jorden. Lukta på jorden. Titta med lupp på olika beståndsdelar (växtrester, gruskorn…) Upptäcker ni något som ni inte visste fanns där?
  • Om ni ska odla så förbereder ni odlingsplatsen tillsammans genom att rensa bort ogräs och vid behov fylla på med ny jord.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.