Barnkonventionen innehåller 54 artiklar som alla är lika viktiga och som utgör en helhet. Barnkonventionen är ett rättsligt bindande internationellt avtal som slår fast att barn är individer med egna rättigheter, inte föräldrars eller andra vuxnas ägodelar. Det finns fyra grundläggande principer som alltid ska beaktas när det handlar om frågor som rör barn:
Artikel 2: Alla barn har samma rättigheter och lika värde.
Artikel 3: Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn.
Artikel 6: Alla barn har rätt till liv och utveckling.
Artikel 12: Alla barn har rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad.
Diskutera barnkonventionen
Behöver du och dina kollegor fräscha upp innehållet i artiklarna eller påbörja en diskussion om dem i er verksamhet – passa på att göra diskussionsövningarna nedan!
Dela in er i fyra grupper. Gör gärna övningen stående för att öka vakenhetsgraden. Övningen består av en tvåstegsraket:
- Varje grupp får utgå från en artikel genom att diskutera tillhörande punkter.
- I nästa steg sammanfattar varje grupp sina tankar för övriga grupper.
Artikel 2
”Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras”.
Diskutera följande:
- Hur bemöter vi barn i olika åldrar?
- Hur bemöter vi pojkar/flickor?
- Vilken kompetens har vi att bemöta och respektera barn?
- Hur vet vi att barn inte diskrimineras i vår verksamhet på grund av till exempel bostadsort, sociala faktorer, kön, sexuell läggning, etnicitet, religion eller föräldrars härkomst?
Artikel 3
”Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn.”
Diskutera följande:
- Hur och när diskuterar vi barnets bästa?
- Hur kommer vi fram till vad som är barnets bästa?
- Vad säger den lagstiftning som styr vår verksamhet om barnets bästa?
- På vilken kunskapsgrund gör vi våra bedömningar av barnets bästa?
Artikel 6
”Varje barn har rätt till liv, att överleva och att utvecklas.”
Diskutera följande:
- Hur arbetar vi med varje barns rätt till utveckling i fysisk, psykisk, andlig, moralisk och social bemärkelse?
- Vilka behöver vi samverka med för att det ska bli bra för alla barn?
- Hur hanterar vi vår skyldighet att anmäla misstanke om att barn far illa?
Artikel 12
”Barnet har rätt att uttrycka sin mening i alla frågor som rör det. Barnets åsikt ska tillmätas betydelse i förhållande till ålder och mognad. Barnet skall ha möjlighet att höras antingen direkt eller genom en företrädare. Artikeln ger inte barnet rätt till självbestämmande.”
Diskutera följande:
- Vilka metoder för barns delaktighet använder vi i vår verksamhet?
- Vilken möjlighet har barn att fritt uttrycka sina åsikter i vår verksamhet?
- Vilken betydelse tillmäter vi barnets åsikter?
- Kan det finnas tillfällen när barn inte ska/bör höras?
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.