Gå direkt till innehållet

Under denna lektion genomförs ett experiment där man delar upp en blandning i deras beståndsdelar, dels genom filtrering och dels genom avdunstning.

 

  • Lektionsmål: Kunna dela upp blandningar och lösningar i deras beståndsdelar.
  • Materiel: Salt, grus, vatten, skålar, kaffefilter, plastfolie och glas samt ”Vatten-matris”.

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 1

5. Blandningar och lösningars beståndsdelar

Till lärare

Samtala med eleverna om förra lektionen som handlade om blandningar och lösningar. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet.

Till elever

Ni kommer återkoppla till förra lektionen om vattnets former och övergångarna mellan faserna.

Försök minnas vad ni gjorde och vad du lärde dig.

Lyssna på dina klasskamrater och berätta gärna själv något.

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 2

5. Blandningar och lösningars beståndsdelar

Till lärare

Berätta att ni under denna lektion ska lära er hur man kan dela upp blandningar och lösningar i deras beståndsdelar.

Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna dela upp blandningar och lösningar i deras beståndsdelar”.

Till elever

Ni ska under denna lektion lära er hur man kan dela upp blandningar och lösningar i deras beståndsdelar.

Lektionsmålet är ”Kunna dela upp blandningar och lösningar i deras beståndsdelar”. 

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 3

5. Blandningar och lösningars beståndsdelar

Till lärare

Dela upp blandningen

Blanda salt, grus och vatten i en skål och rör runt.

Dela in eleverna, eventuellt genom lottning, i par eller mindre grupper.

Låt varje par/grupp få varsitt glas med vattenblandningen.

Deras uppgift är nu att dela upp blandningens beståndsdelar var för sig. Alltså att återfå salt, grus och vatten. Till hjälp får de använda glas, skålar eller andra kärlsamt kaffefilter.

Gå runt i klassrummet och titta på deras lösningsförslag. Lyft fram goda idéer.

 

Diskutera resultatet

Efter ett tag plockar ni undan materialet och diskuterar resultatet.

Att separera sanden är enkelt, det sker genom att filtrera vattenblandningen i kaffefiltret. Sanden fastnar då i filtret. Saltet har dock löst sig i vattnet och åker därför genom filtret tillsammans med vattnet. Hur kan man dela upp saltet och vattnet?

Ett sätt att dela upp saltet och vattnet på är att låta saltlösningen stå några dagar. Vattnet kommer då att avdunsta och i botten av glaset kommer saltet att ligga kvar. Processen går såklart fortare om man istället kokar vattnet.

För att även få kvar lite av vattnet kan man sätta plastfolie över glaset de första dagarna och på så vis “fånga” kondenserat vatten på folien. Väljer man att koka vattnet går det att “fånga” röken med kastrullocket. På insidan av locket samlar man då upp vattendroppar. Röken är ju som vi tidigare sett kondenserat vatten i flytande form.

Till elever

Följ din lärares instruktioner.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 4

5. Blandningar och lösningars beståndsdelar

Till lärare

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och hela arbetsområdet. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.

Till elever

Fundera en stund på vad du lärt dig dels under lektionen men även under hela arbetsområdet.

Lyssna på klasskamraters tankar och dela gärna med dig av dina egna.

Kryssa i din ”Vatten-matris”.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.