I ELSA-modellen är strukturerade observationer med stöd av ett observationsprotokoll en central del. För att kunna använda protokollet på ett meningsfullt sätt behöver ni först bekanta er med de olika dimensioner och kvalitetsaspekter som ingår.
Vi rekommenderar att ni tar del av Ann Nordbergs bok ”Språkutveckling på gång. Möten som får barns språk att växa.”[1] I boken förklarar Ann vad kvalitetsaspekterna innebär och ger konkreta exempel på hur de kan ta sig uttryck. Använd gärna boken som en handbok i ert inledande arbete och som stöd när frågor kring aspekternas innebörd uppstår.
Till en början kan protokollet upplevas som omfattande, men så småningom sätter sig de olika aspekterna i ”den professionella ryggmärgen”.
Utgå från en avgränsad filmsekvens
När ni har filmat den pedagogiska situation ni valt att fokusera på, väljer ni en sekvens av filmen (max 5 minuter) som ni gemensamt analyserar. Med stöd av observationsprotokollet bedömer ni vilka kvalitetsaspekter som framträder, hur ofta och på vilket sätt.
Ni kan välja att fylla i protokollet individuellt eller tillsammans i arbetslaget. Om ni arbetar gemensamt är det viktigt att alla kan se och höra vad som sker i filmen. Innan ni startar, lyft gärna vikten av att vara en ”kritisk vän” – att skapa en kultur där vi både stöttar och konstruktivt utmanar varandra i syfte att utvecklas i vår professionella roll. Att konsekvent utgå från kvalitetsaspekterna i protokollet kan underlätta detta.
Genomförande av observationen
Varje medarbetare får ett eget observationsprotokoll (digitalt eller på papper) som fylls i utifrån vad hen ser och hör i filmen. Börja gärna med att se hela filmsekvensen en gång. Spela sedan upp den igen och markera med ett streck de kvalitetsaspekter som framträder. Till varje markering skriver ni en kort kommentar som motiverar varför ni gjort just den markeringen.
I den didaktiska och sociala dimensionen kan upp till fem markeringar göras beroende på hur ofta en viss aspekt förekommer. Dessa streck kan enkelt sammanställas för att ge en överblick. Det är dock kommentarerna som är mest värdefulla för era dialoger och det gemensamma lärandet – ägna därför gärna extra tid åt dem.
Ni kan behöva pausa filmen flera gånger för att hinna fylla i protokollet utan att missa viktiga händelser. Det kan också vara nödvändigt att se sekvensen flera gånger för att fånga allt som sker.
Hantering av de olika dimensionerna
Alla tre dimensionerna är av betydelse för det språkstöd som barnen erbjuds och de olika dimensionerna förstärker varandra. Vi rekommenderar samtidigt att ni riktar särskilt fokus mot den sociala dimensionen i er granskning. Många aspekter inom den fysiska dimensionen kan även bedömas genom att besöka lärmiljön på plats. Använd gärna ordlistan, se nedan, för att underlätta en förståelse av kvalitetsaspekterna i observationsverktyget.
Sammanställning och fortsatt arbete
När alla har fyllt i sina protokoll, tillsammans eller enskilt, sammanställer ni dem till ett gemensamt. Gå igenom kvalitetsaspekt för kvalitetsaspekt och jämför era markeringar. Använd era kommentarer för att se om ni tolkat situationen på liknande sätt eller om ni uppfattat olika saker.
Det sammanställda materialet utgör grunden för kollegiala diskussioner om vad som fungerar väl och vad som behöver utvecklas. Med stöd av detta gör ni sedan ett välgrundat val av vilka kvalitetsaspekter ni vill fokusera på i er aktionsforskning.
[1] Nordberg, A. (2023): ”Språkutveckling på gång. Möten som får barns språk att växa.” Lärarförlaget.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Öppna filen i ett nytt fönster.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.