Ett viktigt inslag i ELSA-modellen är att förskolepersonalen filmar sig själva i sitt språkliga samspel med barnen. Det kan kännas obekvämt till en början att se sig själv på film, men erfarenheterna visar att det leder till många aha-upplevelser.

Tips till er som ska sätta i gång:
- Välj att filma en pedagogisk situation som ni vill utveckla, det kan exempelvis vara samlingen, högläsningen, matsituationen, kreativt arbete, lek eller hallsituationen.
- Placera kameran (använd med fördel en lärplatta) på en hylla eller ett stativ, så att både du själv och barnen syns tydligt i bild. Välj om du vill använda kamerans normalläge eller selfieläge (frontkameraläge). Erfarenheter visar att selfieläget kan skapa stort intresse från barnen och kan leda till att situationen inte blir lika naturlig. Risken finns att både barn och personal blir för medvetna om att det filmas.
- För att ljudupptagningen ska bli bra, så välj om möjligt ett rum som är ostört (med få andra ljud som kan göra det svårt att höra vad som sägs) och använd gärna en extern mikrofon som placeras centralt i barngruppen. Då kan ni även transkribera samtalet efteråt, se dokumentet ”Kom igång med transkribering” nedan.
- Filma så länge aktiviteten varar, så att aktiviteten inte behöver avbrytas för att stoppa filmen. Välj i ett senare skede ut en kortare sekvens för observation och analys.
Kom igång med transkribering
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Öppna filen i ett nytt fönster.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.