Gå direkt till innehållet

ELSA-modellen bygger på att du som pedagog filmar dig själv i en situation i barngruppen, som du själv väljer. Det kan kännas obekvämt till en början att se sig själv på film, men erfarenheter visar att det är lättare än man kan tro. 

Tips till er som ska sätta igång:

  • Välj en situation i vardagen att filma, det kan exempelvis vara i hallen, vid samling, högläsning, matsituation eller kreativt arbete.
  • Placera kameran (använd med fördel en lärplatta) på en hylla eller ett stativ, så att både du själv och situationen  syns tydligt i bild. Välj om du vill använda kamerans normalläge eller selfieläge. Erfarenheter visar att selfieläget kan skapa stort intresse från barnen och kan leda till att situationen inte blir lika naturlig, när risken finns att både barn och pedagog är för medvetna om att det filmas. Å andra sidan skapar det en delaktighet och glädje hos barnen, eftersom många vill ses sig själva i bild.
  • Filma i några minuter, om filmen blir för lång blir det efterföljande arbetet med att fylla i observationsprotokollet mer omfattande

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen