Gå direkt till innehållet

Eget lärande genom språkstödjande aktioner

Välkommen till “Språkutveckling med stöd av ELSA-modellen”! Det här materialet vänder sig till dig som jobbar i förskolan och som vill observera, vässa och utveckla det språkutvecklande arbetet utifrån en aktionsforskningsbaserad modell. 

Modellen innebär att arbetslaget identifierar en pedagogisk situation där språkstödet behöver utvecklas. Situationen filmas och analyseras med stöd av ett observationsverktyg – ELSA-protokollet. Det ger ett stöd för att synliggöra vilka språkstödjande handlingar som förekommer och vilka som saknas. Därefter kommer arbetslaget överens om vilka förändringar eller aktioner som behöver prövas för att ytterligare stimulera barnens språkutveckling. Aktionerna följs upp genom att arbetslaget på nytt observerar, analyserar och reflekterar. Med stöd av de lärdomar som gjorts planeras sedan nästa aktionsforskningscykel.

 

Åtta moduler som vägleder

Det här materialet består av åtta moduler som guidar dig genom ELSA-modellens olika steg. I varje modul hittar du en film med tillhörande material som tips, instruktioner och mallar. Du får med dig allt du behöver för att utveckla språkstödet på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet för att höja kvaliteten i ditt arbete. 

  1. Introduktion till Eget Lärande genom Språkstödjande Aktioner
  2. Organisera för ELSA – tips för ledare
  3. Gör språkkartläggningar
  4. Filma en vald pedagogisk situation
  5. Observera med stöd av ELSA-verktyget
  6. Identifiera ett fokusområde, fråga och aktion
  7. Analysera, reflektera och planera vidare
  8. Värna språkutveckling för personal

 

Kort om ELSA-modellen

ELSA-modellen står för Eget Lärande genom Språkliga Aktioner. Den utvecklades av professor Karin Rönnerman och docent Ann Nordberg vid Göteborgs universitet i samarbete med förskolepersonal. Den grundar sig på ett evidensbaserat observationsverktyg som utvecklats i England och som efter hand har anpassats till svensk förskola. ELSA-modellen belyser olika aspekter som är viktiga att beakta utifrån fysiska, didaktiska och sociala dimensioner.

 

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

Introduktion till Eget lärande genom språkstödjande aktioner (ELSA)

Malmö stads förskoleförvaltning har sedan 2023 medverkat i IFOUS treåriga FoU-program ”Språkutvecklande förskola”. Det lokala utvecklingsarbetet har utgått från den så kallade ELSA-modelle...

Organisera för ELSA – tips för ledare

När rektor beslutar att förskolan ska arbeta med ELSA-modellen behöver en tydlig tidsplan tas fram för implementering och genomförande av modellens olika delar. Det är också viktigt att fastställa en...

Gör språkkartläggningar

Varför ska vi göra språkkartläggningar? Språkkartläggningen görs för att personalen ska kunna följa alla barns språkliga förmågor, men också för att fånga vad som intresserar och engagerar barnen. Syf...

Filma en vald pedagogisk situation

Ett viktigt inslag i ELSA-modellen är att förskolepersonalen filmar sig själva i sitt språkliga samspel med barnen. Det kan kännas obekvämt till en början att se sig själv på film, men erfarenheterna...

Observera med stöd av ELSA-verktyget

I ELSA-modellen är strukturerade observationer med stöd av ett observationsprotokoll en central del. För att kunna använda protokollet på ett meningsfullt sätt behöver ni först bekanta er med de olika...

Identifiera ett fokusområde, fråga och aktion

När ni valt vilken pedagogisk situation ni vill utveckla, filmat den valda situationen, genomfört observation med stöd av ELSA-protokollet och sammanställt underlaget, då är det dags att skapa en akti...

Analysera, reflektera och planera vidare

När ni arbetat med era aktioner i 8 – 10 veckor är det dags att sammanställa och analysera den data eller dokumentation som ni samlat under processens gång. Syftet är analysera och reflektera över utf...

Värna språkutveckling för personal

För att gynna barnens språkutveckling är det viktigt att arbeta för en språkutvecklande arbetsplats. Det handlar bland annat om att skapa ett öppet språkutvecklande klimat för både barn och personal,...