Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:
- Experiment: Magnetism
- Vänskap och relationer: Drömmar
- Kreativitet och skojigheter: Lärorikt och roligast
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Experiment: Magnetism
Kapitel 9 – DrömmenTill lärare
Efter att ni läst kapitel 9, samtala med eleverna om berättelsen Anton drömmer om:
- Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton drömmer om?
- Kan de återberätta drömmen: Vem handlade den om, var utspelar den sig någonstans etcetera?
Ett roligt experiment om magnetism är att göra en egen kompass. Till det behövs följande material:
- En liten spik.
- En stavmagnet.
- En frigolitbit, cirka 2×2 cm.
- En skål med vatten.
Experimentet genomförs på följande vis:
- Fyll skålen till hälften med vatten.
- Lägg frigolitbiten i vattnet.
- Håll i spiken med ena handen.
- Ta magneten i den andra handen.
- Stryk magneten över spiken cirka 30 gånger.
- Lägg sedan spiken på frigolitbiten.
- Titta på spiken och frigolitbiten. Vad händer?
Det som händer efter en stund är att magneten vrider sig mot norr/syd. Nålen i en vanlig kompass är en magnet. Nålen pekar mot norr/syd vilket beror på att jordklotet är magnetiskt. När man stryker magneten över spiken blir spiken magnetisk. När spiken ligger på frigoliten i vattnet vrider den sig likt en kompassnål och pekar mot norr/syd.
Låt gärna eleverna i klassen få göra experimentet.
Skriv gärna en rapport över experimentet. Här är förslag på rubriker att använda vid skrivandet.
- Rubrik
- Fråga (vad som ska undersökas)
- Hypotes (vad tror ni kommer hända? Förklaring till varför)
- Material
- Genomförande (hur ni gjorde)
- Resultat (vad som hände? Jämför med hypotesen)
- Slutsats (varför blev det så?)
Till elever
När ni läst kapitel 9 kommer ni att prata om berättelsen Anton drömmer om:
- Kommer du ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton drömmer om?
- Kan du återberätta drömmen: Vem det handlade om och var det hände någonstans?
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Vänskap och relationer: Drömmar
Kapitel 9 – DrömmenTill lärare
Efter att ni läst kapitel 9, samtala med eleverna om drömmar:
- Brukar de komma ihåg vad de drömmer om när de sover?
- Prata om roliga drömmar och läskiga drömmar, vad är vanligast?
- Prata om dagdrömmar. Vad kan det vara, kan de ge exempel?
- Låt eleverna få fundera på frågorna en stund enskilt.
- Dela därefter in dem i par och be dem att berätta som sina tankar.
- I helklassamtal lyfter du elevernas exempel.
Till elever
När ni läst kapitel 9 kommer ni att prata om egna drömmar:
- Brukar du minnas vad du drömmer om när du sover?
- Brukar drömmarna vara roliga eller läskiga?
- Har du dagdrömmar ibland? Vad kan de handla om?
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.
Kreativitet och skojigheter: Lärorikt och roligast
Kapitel 9 – DrömmenTill lärare
Efter att ni läst kapitel 9, samtala med eleverna om boken och alla övningar ni gjort:
- Vad kommer de särskilt ihåg från boken?
- Vilka övningar om vänskap och relationer minns de?
- Vad har varit allra roligast?
- Vad har varit mest lärorikt?
- Låt eleverna få fundera på frågorna en stund enskilt.
- Dela därefter in dem i par och be dem att berätta som sina tankar.
- I helklassamtal lyfter du elevernas exempel.
- Avsluta gärna med att eleverna får skriva en fortsättning på ett nytt kapitel om Anton. Hur tror de att berättelsen kommer att fortsätta? Använd gärna samma struktur som i boken: med ett naturvetenskapligt fenomen, tankar kring en kompis eller nån man är kär i, och avsluta med en rolig, schysst pinsamhet.
- Låt dem gärna skriva i par så de får samtala och tänka tillsammans med någon.
Till elever
När ni läst kapitel 9 kommer ni att prata om boken och alla övningar ni gjort:
- Vad kommer du särskilt ihåg från boken?
- Vilka övningar om vänskap och relationer minns du mest?
- Vad har varit allra roligast?
- Vad har varit mest lärorikt?
Sedan kommer du att få skriva en fortsättning på ett nytt kapitel om Anton:
- Hur vill du att berättelsen fortsätter?
- Använd gärna samma struktur som i boken: med ett naturvetenskapligt fenomen, tankar kring en kompis eller nån man är kär i, och avsluta med en rolig, schysst pinsamhet.
- Fantisera, hitta på och skriv en egen fortsättning?
Tillhörande filer
Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.