2. MÄTA STRÄCKOR OCH OMKRETS I VERKLIGHETEN OCH DIGITALT
A) Titta tillsammans på skolans område och omgivningar i en digital karta tillexempel www.malmo.se/pedagogiskakartor Titta på och diskutera vilka figurer ni kan urskilja.
B) Gå ut i det valda området och arbeta med att hitta sträckor och omkrets på ytor som ni lätt kan komma åt och mäta. Ta med er ett mäthjul eller liknande. Jämför till exempel sträckan på två gångvägar eller omkretsen av två hus eller gräsytor. Skriv ner resultaten.
C) Jobba i verktyget www.malmo.se/pedagogiskakartor för att mäta upp omkretsen på de platser ni besökt. Stämmer omkretsen som ni mätte i verkligheten med de mått som ni får i kartan? Eleverna kan arbeta i par och upptäcka hur man använder mätverktyget i kartan.
Hur man använder verktygsfältet för att markera och mäta sträckor och linjer kan ni se i instruktionsfilmen Verktygsfält.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Filer och länkar till ”Mäta sträckor och omkrets i verkligheten och digitalt”
MÄTA STRÄCKOR OCH OMKRETS I VERKLIGHETEN OCH DIGITALTTill lärare
Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.