Gå direkt till innehållet

4. NUTIDA MÅTTENHETER – EN METER

För att kunna resonera med eleverna i klassrummet efter en övning utomhus är det bra om de övningar som genomförs dokumenteras i bild. I bilderna kan eleverna känna igen situationerna, resonemangen som fördes och fortsätta bygga vidare utifrån den kunskapsbas de har.

A) Diskutera med eleverna om vilka nutida måttenheter och mätverktyg de känner till. Skriv ner dem på till exempel ett blädderblock efter hand. Skriv ut hela ordet istället för förkortning till exempel ”meter” istället för ”m”.

B) Låt varje elev tillverka ett metersnöre.

C) Gå ut och arbeta med metersnöret i övningen En meter – hur långt är det?

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Filer och länkar till ”Nutida måttenheter – en meter”

NUTIDA MÅTTENHETER – EN METER

Till lärare

Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.

Till elever

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.