Gå direkt till innehållet

Äldre måttenheter och måttverktyg

För att kunna resonera med eleverna i klassrummet efter en övning utomhus är det bra om de övningar som genomförs dokumenteras i bild. I bilderna kan eleverna känna igen situationerna, resonemangen som fördes och fortsätta bygga vidare utifrån den kunskapsbas de har.

A) Introducera eleverna om kroppsmått som man använde förr. Känner de till några måttenheter? Skriv ner dem på t.ex. ett blädderblock efter hand. Vet eleverna ”var på kroppen” de finns? Varför använde man dessa måttenheter? Diskutera.

Eleverna ska rita måttenheterna och skriva ut vad de heter.

  • Famn – avståndet mellan de yttersta fingerspetsarna när man sträcker ut armarna så långt man kan.
  • Aln – längden från armbågen till lillfingerspetsen
  • Fot – längden från hälen till stortåspetsen
  • Tum – längden från tummens ”mittböj” till tumspetsen (eller bredden över tummen)

B) Arbeta med kroppsmått – famn, aln, fot och tum. Här får eleverna praktiskt använda äldre måttenheter.

C) Gå ut i ett område där det finns en bro som man lätt kan stå under och ta sig upp på. Genom äldre måttenheter får eleverna mäta höjden på bron. Gör övningen Hur hög är bron?

D) Gör övningen Läs och hitta.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Filer och länkar till ”Äldre måttenheter och måttverktyg”

Äldre måttenheter och måttverktyg

Till lärare

Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen.

Tillhörande filer

Laddar...

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.