3. ÄLDRE MÅTTENHETER OCH MÅTTVERKTYG
För att kunna resonera med eleverna i klassrummet efter en övning utomhus är det bra om de övningar som genomförs dokumenteras i bild. I bilderna kan eleverna känna igen situationerna, resonemangen som fördes och fortsätta bygga vidare utifrån den kunskapsbas de har.
A) Introducera eleverna om kroppsmått som man använde förr. Känner de till några måttenheter? Skriv ner dem på t.ex. ett blädderblock efter hand. Vet eleverna ”var på kroppen” de finns? Varför använde man dessa måttenheter? Diskutera.
Eleverna ska rita måttenheterna och skriva ut vad de heter.
Famn – avståndet mellan de yttersta fingerspetsarna när man sträcker ut armarna så långt man kan.
Aln – längden från armbågen till lillfingerspetsen
Fot – längden från hälen till stortåspetsen
Tum – längden från tummens ”mittböj” till tumspetsen (eller bredden över tummen)
B) Arbeta med övningen Kroppsmått – famn, aln, fot och tum. Här får eleverna praktiskt använda äldre måttenheter.
C) Gå ut i ett område där det finns en bro som man lätt kan stå under och ta sig upp på. Genom äldre måttenheter får eleverna mäta höjden på bron, Hur hög är bron?
D) Exit ticket – i Läs och hitta får eleverna läsa instruktioner och omsätta sin kunskap kring längd och vikt. Uppdragen skrivs om utifrån det som eleverna behöver öva på/repetera.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Filer och länkar till ”Äldre måttenheter och måttverktyg”
ÄLDRE MÅTTENHETER OCH MÅTTVERKTYGTill lärare
Under ”Se mer” hittar du alla filer och länkar som hör till lektionen som du kan importera till ditt Classroom.
Tillhörande filer
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.