Vad vore mat utan gemenskap och stunder kring bordet med familj och vänner? Vilka beståndsdelar behövs för en läcker middag med bra värdskap? Under det sista tillfället pratar vi om hur matlagningen består av flera komponenter som bildar en helhet. Eleverna får planera en festmåltid där de visar upp det de har lärt sig under Matologi-kursen.
Del 1. Introduktion till temat (20 min)
- Börja lektionen med att visa filmdel 1 ”Introduktion” av avsnitt 6 ”Runt bordet” för eleverna. Filmen varar 9 minuter.
- Dagens ord: Samhörighet.
- Efter filmen, låt eleverna diskutera i 10 minuter om hur de skulle vilja lägga upp det sista tillfället tillsammans som klass. Ska det bli fest med gäster eller ska vi hålla det mer privat? Vad är en bra fest? Välj om det är bättre som öppen diskussion eller i par/grupp.
Del 2. Matlagning (40-50 min)
a. Se på film med Edtih & Carlos: Vad ska vi laga idag? (3,5 min)
- När eleverna har diskuterat klart i Del 1, börja Del 2 genom att visa filmdel 2 ”Vad ska vi laga idag” (börja på 8:57).
- Edith & Carlos ger eleverna en idé om vad de ska få laga i köket och hur det hänger ihop med dagens tema.
- Efter filmdel 2 får eleverna gå till sina köksstationer och börja laga dagens recept.
b. Matlagning i köket (37-47 min)
- Låt eleverna bekanta sig med dagens recept och tillaga dem.
- Beroende på hur länge matlagningen tar kan du välja att låta eleverna äta under Del 2, annars vänta till Del 3.
Dagens recept
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Del 3. Wrap up (20 min)
a. Se på film med Edith & Carlos: Wrap up (7 min)
- När eleverna har ätit klart börja del 3 genom att visa filmdel 3 ”Wrap-up” (börja på 12:45). Alternativt börja del 3 med att äta först innan ni ser på filmdel 3 ”Wrap-up”.
- I ”Wrap-up”-filmen sammanfattar Edith och Carlos dagens tema genom att grubbla på det som var det viktigaste att ta med sig från avsnittet. Edith och Carlos avslutar filmdel 3 genom att presentera temat för nästa lektion.
b. Egen tid med sammanfattning i klassrummet (13 min)
- Om det inte blir fest och detta är sista Matologi-tillfället, kan du som pedagog bjuda in eleverna till att reflektera över kursen i sin helhet.
- Be eleverna skriva ner sina tankar om mat och matsystem, så som de gjorde under första tillfället. Fråga sedan om någon vill dela med sig av sina tankar och be dem gärna jämföra vad de tyckte före respektive efter kursen.
- Ni kan eventuellt göra en filmhälsning till Edith och Carlos.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Moment i lektionen
Här hittar du dagens recept – ladda ner till ditt Classroom
6. Runt bordetTill lärare
Under ”Se mer” och ”Tillhörande filer” hittar du dagens recept som du kan ladda ner till ditt Classroom. Här hittar du också samtliga filmer som hör till lektionen.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.
Spara moment i Google Classroom
I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.
Text till elever, filer och länkar.