Gå direkt till innehållet

Syftet med denna övningen är att reflektera kring ordet makt. Den enorma makt det innebär att befinna sig inom normen är det få som talar om ändå är det den största makt man kan ha.

Att ses som norm eller tillhöra normgruppen genererar och fördelar makt (att vara självklar och få handlingsutrymme). Att vara en person som passar in i en viss kontext ger makt och frihet att väldigt sällan behöva tvivla på sitt utrymme, utan bara fritt färdas genom livet.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen

Vem har mest makt?

Vem har mest makt?

Till lärare

Instruktioner:

  • Börja med att helt enkelt sitta i en ring och ställa frågan: Vad är makt?
  • Låt alla uttrycka sig fritt kring vad de tycker är makt. Allt som sägs skrivs upp på tavlan.

När du känner att alla har fått säga sitt om vad som är makt börjar du med övningen nedan. I den här övningen ger ledaren två alternativ som tilldelas var sin sida av rummet. Deltagarna ställer sig helt enkelt på den sida de tycker har mest makt. När alla har valt sida, fråga några varför de ställt sig där de ställt sig.

Vem har mest makt:

  • Taxichaufför eller taxikund
  • Den som har jobb eller den som är arbetssökande
  • Den som bär kavaj eller hoodie
  • Den som bär kjol eller byxor
  • Zlatan när han var 15 år eller Zlatan idag
  • Lärare eller rektor
  • Lärare eller elever
  • Tjej eller kille
  • Vita personer eller mörkhyade personer

Reflektera med eleverna kring hur vi kan använda vår makt till att dela den med varandra? Går det? Hur skulle det kunna se ut i klassen? Hur kan vi göra då? Vad måste vi sluta göra?

Till elever

Ta del av lärarens/pedagogens instruktioner.

Tillhörande filer

Det finns inga filer i Google Drive för detta moment.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Spara moment i Google Classroom

I vissa fall kan det ta lite tid att föra över momentet.

Vad följer med till Classroom?

Text till elever, filer och länkar.