Gå direkt till innehållet

Det här är ett stödmaterial där du får verktyg och insikter för att förstå och utveckla adaptiv kompetens. Materialet vänder sig till dig som är lärare eller skolledare med ansvar för att leda professionellt lärande.

I fem moduler möter du Deidre Le Fevre, professor vid Aucklands universitet i Nya Zeeland. Hennes forskning handlar om professionellt lärande som syftar till utbildningsförbättring och fokuserar på ledarskap, organisatorisk förändring och professionellt lärande. Professionellt lärande kan beskrivas som en aktiv, undersökande och cyklisk process där lärare och ledare förändrar sin praktik för att förbättra elevers lärande. Det kräver att man utmanar sina antaganden och arbetar systematiskt mot gemensamma mål.
Modulerna är utformade för att stödja både din professionella utveckling och din förmåga att hjälpa andra att anpassa sig till förändringar och utmaningar.

Varje modul är kopplad till komplexa utmaningar för skolan vilka identifierades i en femårig forskningsstudie som Deidre genomförde tillsammans med Helen Timperley mfl. Du kan läsa mer om denna studie i Leda professionellt lärande: utifrån adaptiv kompetens (Le Fevre et al., 2020). Leda professionellt lärande: utifrån adaptiv kompetens är också den bok som modulerna utgår från och till varje modul finns det sidhänvisningar så att du på ett enkelt sätt vet vad du ska läsa om du vill fördjupa din kunskap ytterligare.
Varje modul innehåller

En film där Deidre redogör för de komplexa utmaningarna
Deidres presentationer kopplade till respektive film
Presentationerna översatta till svenska

Modulerna är tänkta att arbetas med i ordning för att du ska få ett sammanhang och en djupare förståelse av adaptiv kompetens och vad det innebär för dig som leder professionellt lärande. Du hittar en översikt av varje moduls innehåll här LÄNK. I översikten ser du också hur lång tid varje film tar. Alla slides i Deidres presentationer är översatta till svenska. Det kan vara bra att känna till detta då Deidre inte använder sig av alla sina slides när hon föreläser men vi har alltså valt att dela dessa med er ändå.

Varje film, som är textade på engelska, avslutas med diskussionsfrågor. Avsätt tid för diskussioner tillsammans med dina kollegor i samband med att ni ser respektive film. Frågorna är:


Vilka nya idéer eller tankar har du fått efter att ha sett filmen?
Hur ska du omsätta dem i praktiken?
På vilka sätt kommer det att påverka ditt sätt att leda grupper?

Skolan är en komplex verksamhet där flera olika faktorer ständigt förändras och påverkar varandra. Lärare måste hantera olika elevers behov, samarbeta med kollegor och föräldrar, och anpassa sig till förändringar.

En komplex verksamhet är oförutsägbar och kräver anpassning och flexibilitet. Jämför detta med en komplicerad verksamhet som kan vara svår att förstå men i grunden är förutsägbar och kan lösas med rätt expertis och resurser. I en komplex verksamhet behöver du ha en hög grad av adaptiv kompetens för att hantera olika utmaningar, anpassa dig till olika situationer och behov och skapa en effektiv och inkluderande lärmiljö.

Adaptiv kompetens är förmågan att flexibelt tillämpa sina kunskaper och färdigheter i föränderliga situationer och är nära relaterad till andra kompetenser som problemlösning och kritiskt tänkande. Adaptiv kompetens är central när det gäller att leda förbättringar, utveckla sin egen kompetens och vägleda andra, oavsett om det handlar om elever, kollegor eller medarbetare.

För att lära sig använda adaptiv kompetens i olika situationer är det viktigt att bli medveten om sina egna reaktioner och beteenden samt att kunna reflektera över hur man hanterar olika utmaningar. Att utveckla sin egen kompetens innebär att förbättra och fördjupa sina färdigheter och kunskaper inom relevanta områden för undervisning och ledarskap. Detta kan inkludera att förbättra undervisningsmetoder, använda strategier för att hantera ordning och studiero, främja elevaktivitet, fördjupa ämneskunskaper och utveckla förmågan att kommunicera och tänka kritiskt för att analysera och lösa komplexa problem i skolmiljön. Tillsammans behöver vi skapa en stödjande lärmiljö där vi känner oss trygga att prova nya metoder och där vi vågar ta risker.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

Utveckla adaptiv kompetens

Lärare och skolledare inom skolan arbetar i komplexa och oförutsägbara sammanhang. Att lösa pågående och komplexa problem är centralt i deras arbete.         ...

Ge stöd och utmana efter behov

Undervisning är viktigt och svårt. Vi behöver inte bara lära och förbättra oss själva, vi har också en viktig roll i att stödja kollegor att undervisa och leda effektivt.     ...

Fokusera på systemnivån

Mönster av bristande likvärdighet, marginalisering och underprestation är systemiska problem som kräver ett systemiskt fokus för att åtgärdas.     

Hantera upplevda risker

Att arbeta med förändring kan vara känslomässigt utmanande. Förändringsarbete kan väcka starka känslor och oro. Att vara medveten om detta kan ge styrka och göra processen lättare att hantera. &n...

Betona aktörskap Att vara handlingskraftig

En stark känsla av effektivitet, både personlig och kollektiv, är central för ledarskap och effektiv undervisning. Tro på att vi kan göra skillnad oavsett vad.