Kreativt kaos och robotutmaningen
Så här går arbetet till
1. Kick-off för pedagoger (september 2025)
För att förbereda skolpersonal inför lärprocessen, inleds arbetet med ett digitalt webbinar. Syftet är att ge pedagogerna en djupare förståelse för kreativitet ur både neurovetenskapligt och psykologiskt perspektiv. Under webbinariet får lärarna insikter om hur kreativitet kan främjas i klassrummet och hur det stärker elevernas förmåga att tänka innovativt, både för personlig utveckling och för framtidens arbetsliv.
Webbinariet innehåller både teoretiska presentationer och praktiska exempel på hur kreativitet kan integreras i undervisningen. Deltagarna får också konkreta verktyg och interaktiva moment som gör det lättare att tillämpa dessa idéer i klassrummet. I slutet av webbinariet får pedagogerna också information om de kommande arbetsuppgifterna och den robotutmaning som eleverna kommer att arbeta med. Detta ger lärarna en stabil grund att stå på för att guida och coacha eleverna genom processen.
2. Workshop
I början av lärprocessen får eleverna en introduktion till begreppet kreativitet och hur hjärnan arbetar när vi tänker kreativt. Fokus ligger på att hjälpa eleverna förstå sina egna kreativa processer och hur de kan använda den förståelsen för att lösa problem på nya sätt.
Genom pedagogiska övningar och diskussioner får eleverna träna på att:
-
Reflektera över sitt sätt att tänka och utveckla sina idéer
-
Vara öppna för nya tankar och våga misslyckas – och lära sig av det
-
Använda sitt språk för att uttrycka idéer i tal, skrift och andra former
Arbetet sker både individuellt och i grupp, vilket gör att eleverna också utvecklar viktiga förmågor i kommunikation och samarbete – färdigheter som är centrala för att lyckas i framtida innovationsprojekt.
3. Robotutmaningen
Efter att eleverna fått en grund i kreativitet och problemlösning är det dags att sätta kunskaperna i praktik genom Robotutmaningen. Här får eleverna utveckla egna robotidéer som löser verkliga problem.
Genom att kombinera kreativt tänkande med praktiskt arbete får eleverna:
-
Utforska digitala verktyg och teknik som stöd i problemlösning
-
Skapa och designa sin egen robotlösning
-
Träna framtidskompetenser som innovation, teknikförståelse och samarbete
För att stötta eleverna i innovationsarbetet finns det flera övningar och metoder i arbetsboken kopplade till de olika stegen i innovationsprocessen. Där hittar du praktiska verktyg som kan hjälpa eleverna att:
-
Utforska problem och möjligheter
-
Utveckla och konkretisera sina idéer
-
Prototypa och förbättra sina lösningar
-
Förbereda och genomföra sina pitchar
När roboten är färdig får eleverna också spela in en egen pitchfilm där de presenterar sin idé. De övar på att skriva manus, uttrycka sina tankar tydligt och hålla muntliga presentationer – en viktig del av både språkutveckling och framtida kommunikationsförmåga.
4. Pitch och feedback
I det sista steget av lärprocessen spelar eleverna in sina pitchfilmer där de presenterar och förklarar sina robotlösningar. Framtidsfrön ger sedan feedback på både idéerna och hur de presenteras. Feedbacken hjälper eleverna att utveckla sina lösningar och stärka sina presentationsfärdigheter.
Efter feedbacken bokas en digital träff där klassen får möjlighet att:
-
Ställa frågor och få personlig återkoppling
-
Få beröm för sitt arbete och ta del av gemensamma tips
-
Reflektera kring sitt lärande och innovation
Träffen avslutas med ett framtidsquiz där eleverna på ett roligt sätt får reflektera över vad de lärt sig om kreativitet, teknik och hållbar utveckling.
5. Tävla och ställ ut er innovation (maj 2026)
Som avslutning på arbetet bjuder vi in till Innovationskarnevalen – ett öppet evenemang där elevernas idéer och framtidsvisioner står i centrum.
Här får eleverna chansen att visa upp sina lösningar på samhällsutmaningar och berätta hur deras tankar kan bidra till en mer hållbar och inkluderande framtid. Karnevalen är ett inspirerande tillfälle för eleverna att dela sitt arbete, få respons och upptäcka vad de själva har lärt sig längs vägen.
Besökare från olika delar av samhället – till exempel politiker, tjänstepersoner, föreningsrepresentanter och andra engagerade – bjuds in för att ta del av elevernas idéer, ge återkoppling och samtala om framtidens möjligheter.
För de elever som väljer att tävla används en bedömningsmatris som gör det tydligt vad som bedöms och hur. Tävlingsbidragen lämnas in i februari. Matrisen hjälper till att lyfta fram styrkorna i idéerna, särskilt vad gäller kvalitet, hållbarhet och genomförbarhet. Den kan också användas redan under arbetets gång – som ett frivilligt stöd för både elever och lärare att följa utvecklingen och fördjupa lärandet. Gå till Bedömningsmatrisen.
InnoCarnival och Lgr22
InnoCarnival erbjuder en ämnesövergripande lärprocess där eleverna får arbeta kreativt med samhällsutmaningar och påverkan i hållbar riktning.
Skolans värdegrund och uppdrag
“Skolans mål är att varje elev respekterar andra människors egenvärde.”
“Kan påverka och ta ansvar samt utöva inflytande i skolan och i samhället.”
Exempel i praktiken:
- Elever utvecklar en nudgelösning kring nedskräpning och diskuterar individens ansvar och gruppens påverkan.
Utbildningens syfte – ämnesövergripande arbete
- NO: Använda kunskaper för att granska information, kommunicera och ta ställning.
- Teknik: Utveckla idéer och lösa problem med tekniska begrepp.
- Svenska: Uttrycka sig i tal och skrift, läsa och tolka texter.
- Bild: Skapa och kommunicera med visuella uttryck.
- Samhällskunskap: Förstå demokratiska processer och ansvar.
- Slöjd: Utforma produkter och pröva idéer.
- Matematik: Lösa problem, tolka och analysera resultat.
Förmågor och kunskapsutveckling
“Formulera, lösa problem och pröva idéer med kreativitet och nyfikenhet.”
“Använda ett vetenskapligt förhållningssätt.”
“Anpassa kommunikation efter syfte och mottagare.”
Exempel i praktiken:
- Eleverna planerar, testar och utvärderar sin idé i flera steg – från fakta till färdig presentation.
Hållbar utveckling och globalt ansvar
“Utbildningen ska ge förståelse för vårt ansvar i en global värld.”
“Frågor om miljö, resurser, livsstil och hälsa.”
Exempel i praktiken:
- Eleverna väljer tema som matsvinn, transport eller konsumtion och tar fram nudgelösningar som bidrar till ett hållbart samhälle.
Elevers inflytande och motivation
“Skolan ska sträva efter att varje elev tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.”
“Eleverna ska ges inflytande över sin utbildning.”
Exempel i praktiken:
- Eleverna är delaktiga i att formulera frågor, ta fram lösningar och presentera sina idéer på valfritt sätt.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.