Gå direkt till innehållet

Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare?



Så här går arbetet till

1. Utbildning i Min plats (september 2025)

Stadsbyggnadskontoret introducerar lärare och lärprocessledare till metoden Min plats,och delar med sig av sin kunskap om stadsplanering. Fastighets- och gatukontoret bidrar med expertis om trafiksäkerhet, trygga skolvägar och barns rörelsemönster i stadsmiljö.

2. Eleverna kartlägger och analyserar sina skolvägar (september-oktober 2025)

Eleverna gör platsanalyser längs sin skolväg för att identifiera både trygga och otrygga platser. De reflekterar över var det känns säkert att gå och cykla – och var det känns osäkert. Resultatet dokumenteras och används för att skicka in felanmälningar, lämna förslag på åtgärder eller formulera ett Malmöinitiativ. 

3. Innovationsarbete (oktober-februari 2026)

Eleverna arbetar med innovationsprocessen SKAPAR’N – en metod för att gå från behov till lösning. De undersöker, idéutvecklar, bygger prototyper, pitchar sina idéer och utvärderar processen. Ett elevhäfte fungerar som stöd och verktyg genom hela arbetet. Arbetsboken innehåller övningar och reflektionsfrågor. Genom att arbeta med SKAPAR’N får eleverna också möjlighet att träna på att lyssna aktivt, argumentera för sina åsikter och fatta gemensamma beslut – färdigheter som stärker både demokratiskt tänkande och social kompetens.

Eftersom den här lärprocessen är tydligt kopplad till en redan vald utmaning/case är det första steget i processen, Problem, klart. Arbetet börjar därför i nästa steg, Undersöka, där eleverna fördjupar sin förståelse för den valda utmaningen. Här samlar de in information, analyserar behov och utforskar olika perspektiv som kan hjälpa dem att formulera relevanta insikter.

I steget Idéutveckla uppmuntras eleverna att tänka kreativt och samarbeta för att generera många olika lösningar. Det handlar om att våga tänka nytt, bygga vidare på varandras idéer och utforska flera vägar framåt. Därefter följer Prototypa, där eleverna konkretiserar sin bästa idé. Det kan innebära att bygga en modell, rita ett koncept eller testa en lösning i liten skala för att se hur den fungerar i praktiken. Som stöd i detta arbete erbjuds klassen att arbeta med externa aktörer i en prototypverkstad, se punkt 5. 

När idén börjar ta form är det dags för Pitcha – ett tillfälle där eleverna får träna på att presentera sin innovation på ett tydligt och engagerande sätt, både muntligt och visuellt. Det handlar om att formulera ett budskap, fånga intresset hos andra och förmedla varför deras lösning gör skillnad.

Slutligen avslutas innovationsarbetet med steget Utvärdera, där eleverna reflekterar över sin process, sina lärdomar och vad som fungerat bra – men också vad som kan förbättras inför framtida utvecklingsarbete.

4. Prototypverkstad (oktober-december 2025)

I denna workshop får eleverna möta arkitekter och landskapsarkitekter för att gestalta sina idéer om framtidens stad. Genom samtal, skisser och modellbygge utforskar de hur våra gemensamma miljöer kan bli tryggare, grönare och mer inkluderande. Workshopen avslutas med att eleverna presenterar sina prototyper för varandra, vilket stärker självförtroendet och kommunikativa förmågor.

5. Tävla och ställ ut er innovation (maj 2026)

Som avslutning på arbetet bjuder vi in till Innovationskarnevalen – ett öppet evenemang där elevernas idéer och framtidsvisioner står i centrum.
Här får eleverna chansen att visa upp sina lösningar på samhällsutmaningar och berätta hur deras tankar kan bidra till en mer hållbar och inkluderande framtid. Karnevalen är ett inspirerande tillfälle för eleverna att dela sitt arbete, få respons och upptäcka vad de själva har lärt sig längs vägen.

Besökare från olika delar av samhället – till exempel politiker, tjänstepersoner, föreningsrepresentanter och andra engagerade – bjuds in för att ta del av elevernas idéer, ge återkoppling och samtala om framtidens möjligheter.

För de elever som väljer att tävla används en bedömningsmatris som gör det tydligt vad som bedöms och hur. Tävlingsbidragen lämnas in i februari. Matrisen hjälper till att lyfta fram styrkorna i idéerna, särskilt vad gäller kvalitet, hållbarhet och genomförbarhet. Den kan också användas redan under arbetets gång – som ett frivilligt stöd för både elever och lärare att följa utvecklingen och fördjupa lärandet. Gå till Bedömningsmatrisen.

Frivilligt moment 

Klasserna får tillsammans med Fastighet- och gatukontoret utvärdera hur lätt eller svårt det är att felanmäla och skicka in synpunkter. Varför är det svårt eller lätt? Vad skulle behöva förändras



InnoCarnival och Lgr22

InnoCarnival erbjuder en ämnesövergripande lärprocess där eleverna får arbeta kreativt med samhällsutmaningar och påverkan i hållbar riktning.

Skolans värdegrund och uppdrag

“Skolans mål är att varje elev respekterar andra människors egenvärde.”

“Kan påverka och ta ansvar samt utöva inflytande i skolan och i samhället.”

Exempel i praktiken:

  • Elever utvecklar en nudgelösning kring nedskräpning och diskuterar individens ansvar och gruppens påverkan.

Utbildningens syfte – ämnesövergripande arbete

  • NO: Använda kunskaper för att granska information, kommunicera och ta ställning.
  • Teknik: Utveckla idéer och lösa problem med tekniska begrepp.
  • Svenska: Uttrycka sig i tal och skrift, läsa och tolka texter.
  • Bild: Skapa och kommunicera med visuella uttryck.
  • Samhällskunskap: Förstå demokratiska processer och ansvar.
  • Slöjd: Utforma produkter och pröva idéer.
  • Matematik: Lösa problem, tolka och analysera resultat.

Förmågor och kunskapsutveckling

“Formulera, lösa problem och pröva idéer med kreativitet och nyfikenhet.”

“Använda ett vetenskapligt förhållningssätt.”

“Anpassa kommunikation efter syfte och mottagare.”

Exempel i praktiken:

  • Eleverna planerar, testar och utvärderar sin idé i flera steg – från fakta till färdig presentation.

Hållbar utveckling och globalt ansvar

“Utbildningen ska ge förståelse för vårt ansvar i en global värld.”

“Frågor om miljö, resurser, livsstil och hälsa.”

Exempel i praktiken:

  • Eleverna väljer tema som matsvinn, transport eller konsumtion och tar fram nudgelösningar som bidrar till ett hållbart samhälle.

Elevers inflytande och motivation

“Skolan ska sträva efter att varje elev tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.”

“Eleverna ska ges inflytande över sin utbildning.”

Exempel i praktiken:

  • Eleverna är delaktiga i att formulera frågor, ta fram lösningar och presentera sina idéer på valfritt sätt.

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i modulen