Gå direkt till innehållet

Av: Mattias Ahlgren , Jenny Mattsson och Miriam Fairbairn

 

Syfte

  • Lära sig olika kast och hur man spelar ultimate frisbee.
  • Elever lär elever och tar in kooperativa strukturer, där elever förstår och uppmuntrar varandra.
  • Känna stolthet efter avslutad aktivitet där eleverna själva har stått för lärandet.
  • Skapa en samhörighet på skolan och knyta band mellan eleverna som i sin tur kan öka studieron i klasserna.
  • Inlärningen befäster sig bättre då eleverna verkligen måste kunna de moment som de lär ut.
  • Eleverna får en bättre förståelseförmåga för spelets uppbyggnad på ett konkret sätt. 
  • Eleverna bygger relationer och övar sin kommunikationsförmåga.

 

Längd

Minimum 60 min

 

Material

Frisbees, koner, band (till lagindelning)

 

Kommentar

Antal deltagare är valfritt. Tänk dock på att ha små grupper, exempelvis att två elever lär ut 6-10 elever. Spela på en öppen yta.

 

Upplägg

Genom idrotten kan vi som pedagoger fånga upp många barn och ungdomar. Ofta kan elever känna att de misslyckas i flera dagliga situationer på skolan, till exempel på rasterna, under lektioner eller i trapphuset. Det är viktigt att man kan känna samhörighet och sammanhang med ett lag. Sporten är ett bra verktyg där man kan känna sig som en del av något, att man är viktig för laget. Den känslan är bara något man kan känna genom att uppleva det. 

När man idrottar ihop hamnar inte fokus lika tydligt på individuell prestation och tävling utan i stället på samarbete, kommunikation, strategier, lagteknik och gemenskap. När elever lär elever kan eleverna umgås på ett mer naturligt sätt så att de blir trygga med varandra och kan respektera varandra.

 

Förberedelser

45–60 minuter. Att lära eleverna vad de ska lära ut.

 

Instruktioner

  1. Visa hur man håller en frisbee.
  2. Uppvärmning: 

 

a) Frisbee Knockdown

Alla har en frisbee där målet går ut på att man ska slå ned varandras frisbee.

Alla eleverna lägger varsin frisbee upp och ned i ena handflatan. Eleverna får alltså bara balansera frisbeen med en hand och de får inte skydda frisbeen med den andra handen. Övningen går ut på att eleverna ska försöka skydda sin frisbee från att bli nedslagen av någon annan, samtidigt som man försöker slå ned de andras frisbee. Leken håller på tills alla eleverna har fått sin frisbee nedslagen. 

b) L-övning (kast)

Använd tre koner och ställ ut i ett L-format med ungefär 5-10 m avstånd. Konerna placeras ut för att markera var eleverna ska börja övningen ifrån. Elever turas om att kasta frisbeen och fånga den i luften. Kastaren och fångaren startar på samma kon. 

När kastaren är redo, säger den till fångaren att börja springa i ett L-format (som konerna visar). Kastaren kastar frisbeen och fångaren fångar frisbeen i luften, sedan är övningen slut.

c) Spelinstruktioner

Starta spelet genom att lagen ställer upp sig på en linje vid sin målzon. Ena laget kastar ut frisbeen. När frisbeen landat får anfallande lag springa ut och placera ut sig. När en i anfallande lag plockar upp frisbeen så får motståndarna springa ut och försvara.

Poäng gör man genom att en i laget kastar frisbeen in i poängzonen på motståndarens sida. En person i egna laget måste fånga frisbeen i målzonen för att det ska räknas som poäng. Missar man mottagning, så blir det motståndarens frisbee från målzonslinjen.

Fångar man frisbeen i målzonen och gör poäng, så ställer lagen upp sig på linjen igen, som när man startade spelet. De lag som gör poäng kastar ut frisbeen och de som släppte in poänget blir då anfallande lag.

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Moment i lektionen