Av: Belmina Omerhodzic
Syfte
Eleverna utforskar tillsammans med läraren ämnen som är aktuella och som påverkar dem. Eleverna lär sig hur de kan använda sin röst för att påverka andra.
Lärandemål
- Förstå vad argumentation innebär.
- Förstå olika typer av argument (erfarenhetsargument och faktaargument).
- Lära sig hur man refererar i text.
- Skriva en egen argumenterande text som följer genretypiska drag för den valda texttypen (debattartikel).
Längd
6 stycken 60 minuters lektioner
Kommentar
Lektionsstrukturen är planerad utifrån ett språkutvecklande perspektiv och följer cirkelmodellens fyra faser. Detta är bland annat för att eleverna ska få stöttning i sin språkutveckling. Eleverna får även stöttning i form av olika typer av stödmallar och bildstöd för att alla elever ska kunna ta till sig kunskapen på det sätt som passar dem bäst. IKT som accelerator används i form av att eleverna med hjälp av det digitala verktyget kan ta till sig kunskapen på sättet som passar dem bäst, till exempel få text uppläst.
Ledning och stimulans (vad behöver anpassas på gruppnivå):
- Tydliga och konkreta lektionsmål samt lärandemål.
- Olika slags stödmallar.
- Text, ljud och bild så att alla kan ta till sig och visa kunskaper på sättet som passar dem bäst.
- Teach och re-teach, hur snabbt man går framåt och hur mycket man behöver repetera på gruppnivå.
Upplägg
Lektion 1
Fas 1 i Cirkelmodellen: “Bygga upp ämneskunskaper tillsammans”
Aktivitet 1
Undersöka förkunskaperna, göra en gemensam tankekarta med frågeställningen “Vad vet vi om argumenterande texter?”
Aktivitet 2
Genomgång på vad en debattartikel innehåller (genretypiska drag). Därefter högläsning av en debattartikel som behandlar ett ämne eleverna är intresserade av. Här kan man även använda sig av det digitala verktyget för att få texten uppläst eller översatt till ett annat språk.
Plockar ut (i helklass eller i smågrupper) debattartikelns genretypiska drag från texten.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Lektion 2
Fas 2 i cirkelmodellen: “Studera texter inom genren”
Aktivitet 1
Repetition på de genretypiska dragen för en debattartikel.
Aktivitet 2
Del 1, läsning – Läsa ytterligare en debattartikel som behandlar ett aktuellt ämne. Under läsningen kan eleverna behöva använda sig av lässtrategier (förutspå, reda ut oklarheter och sammanfatta) för att förstå texten på djupet.
Del 2, analys – Använd den kooperativa modellen E.P.A. för att analysera de två debattartiklarna, skillnaderna och likheterna i texterna.
Exempel på frågor till analysuppgiften:
- Finns det en inledning/bakgrund? Vad får du veta där?
- Vad är skribentens tes (vad tycker skribenten/vad vill hen förändra/vad är hens åsikt)?
- Nämn två argument som skribenten använder för att övertyga sin läsare.
- Finns det något erfarenhetsargument i texten? Motivera ditt svar.
- Finns det något känslorargument i texten? Motivera ditt svar.
- Använder skribenten någon fakta i sin insändare? Vilken källa har skribenten till den faktan? Är källan tydlig?
- Blir du övertygad av skribentens text? Motivera ditt svar.
- Har skribenten en tydlig disposition i sin insändare (inledning och bakgrund, tes, argument och avslutning)? Saknas något?
- Är insändaren personlig – handlar den om skribenten själv? Motivera.
- Håller du med eller håller du inte med skribentens tes/åsikt? Motivera ditt svar.
Lektion 3
Fas 2 i cirkelmodellen: “Studera texter inom genren”
Eleverna får övningar som innehåller debattartiklar skrivna på en E-, C- och A-nivå.
Exempel på uppgifter:
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Lektion 4 och 5
Fas 3 i cirkelmodellen: “Skriva en gemensam text”
Uppgift 1
Läraren ställer frågan: Vad är du missnöjd med? Tillsammans spånar man på ämnen som eleverna kan skriva om, ämnen som är aktuella och där det finns en chans att påverka och förändra.
Välj ett av ämnena och skriv en debattartikel tillsammans. Detta kan göras på olika sätt beroende på gruppkonstellation. Jag brukar variera mellan stafettskrivning och skrivning i smågrupper.
Här kommer ett exempel på en planeringsmall eleverna kan skriva i:
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Lektion 6 och 7
Fas 4 i cirkelmodellen: ”Skriva text enskilt med stöd av planeringsmall”
Eleverna använder en planeringsmall för att planera och skriva en egen debattartikel. Tillsammans spånar man på hur elevernas röster ska höras även utanför klassrummet. Kan man kontakta myndigheter, tidningar, publicera artiklarna etc.
För att eleverna ska bli mer självständiga i deras lärande kan man konkretisera lärandemålen så att eleverna vet vad som krävs av dem för att nå målen.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från Google Drive. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.