I första passet fick eleverna kännedom om barnkonventionen och att alla barn har samma rättigheter. De fick också tillsammans skapa en ”barnkonvention” i klassrummet. Men när började processen att for...
I denna sista lektion ska vi låta eleverna få ta del av alla sina rättigheter.
A) Börja med att titta på den korta filmen nedan!
B) Diskussion
Berätta att det finns 54 st artiklar i ...
Den här lektionen innefattar dilemman och diskussioner utifrån boken ”Värsta bästa nätet” av Maria Dufva. Boken hjälper eleverna att bli nätsmarta och att undvika farliga och jobbiga situa...
Den här lektionen utgår från boken ”Snusk på Snapchat” av Ann-Charlotte Ekensten och handlar om att bli utsatt på nätet. Grooming är ett växande problem i barns och ungas virtuella verklig...
Eleverna får under denna lektion tillverka regnmätare.
Mål: Kunna tillverka en enkel regnmätare samt mäta hur mycket det regnar.
Material: En mindre PET-flaska, 3-4 blomsterpinnar, eltejp, sax, vatten...
Lektion 4
Del 1 – skapa egen text
Jag börjar med att informera eleverna om att de ska skriva en egen berättande text om ett lamm utifrån en checklista som stöd till deras berättelse.
Det är vik...
Lektion 5
Del 1 – återkoppling
Den här lektionen inleder jag med att uppmana eleverna att titta på slutet av sin text där de hittar min skriftliga återkoppling till texten de har skrivit. De få...
Under denna lektion får eleverna gå balansgång på olika vis.
Mål: Uppleva hur balansen påverkas när kroppens tyngdpunkt ändras.
Material: Balanslist samt bricka med naturföremål på.
I lektionen undersöker elever fallande bollar/kulor.
Mål: Uppleva hur olika föremål faller samt uppmärksamma när de landar på marken.
Material: Olika mindre bollar/kulor med olika massa/vikt, till exe...
Under lektionen får eleverna göra två enkla undersökningar om friktion.
Mål: Uppleva vad friktion är genom att undersöka olika ytor och material som rör sig mot varandra.
Material: Blyertspennor, kart...