Gå direkt till innehållet

Världsbokdagen firas den 23 april världen över. Unesco har firat dagen sedan 1995 och det är också dagen då flera stora författare som William Shakespeare och Miguel Cervantes avled. Det är inte bara boken och rätten till läsning som står i fokus denna dag utan också upphovsrätten. 

Vilken bok har haft stor betydelse i ditt liv? För många är det en bok som vi läste när vi var unga. Det vi upplever och tar till oss i unga år är ofta det som lämnar störst avtryck. Därför är det viktigt att elever möter litteratur i skolan som främjar deras läsintresse, möter eleverna på rätt nivå och utmanar. Många skolor i Malmö har idag skolbibliotek som är väl rustade för att möta elevernas läsintresse, såväl med kompetens som med variation av titlar. 

Dessutom har vi genom Skolbibliotek Malmö ett stort utbud av såväl e-böcker som ljudböcker som elever och personal kan läsa direkt i sin webbläsare eller i appen Biblio. 

Idag slår vi ett extra slag för böcker som passar extra bra att läsa högt. Det magiska som händer när alla får dela en gemensam historia med hjälp av högläsning går inte att jämföra med något annat. Boktipsen kommer från några av våra skolbibliotekarier på grundskolan.


 

 

Tips på böcker!

Boken utan bilder av B.J. Novak

Den som läser en bok högt MÅSTE säga allting som står. VAD det än står. Oj oj oj…

Denna bok fungerar bäst när eleverna är vana vid högläsning, har lite koll på vad bokstäver innebär och vet vad de kan förvänta sig av en högläsningsstund. Då vänder denna boken nämligen upp och ner på förväntningarna! Ju längre in i boken högläsaren kommer, desto fånigare saker tvingas hen säga, och desto roligare har barnen.

Den kräver en vuxen som kan bjuda lite på sig själv, men det kan väl de flesta av oss.

Boken passar bäst för åk 1-2.

Tips från Katarina Hjärpe, Örtagårdsskolan

 

Astrid, alltid Astrid! av Charlotta Lannebo

En fin högläsningspärla om egensinniga Astrid. Astrid tacklas med många problem i sitt liv: sitt namn, Eva, som hon får ordentligt ändrat till Astrid via skatteverket och allt, stöket på fritids, äcklig potatis i skolan och en massa andra saker. Språket flyter på i den här tänkvärda berättelsen med hög igenkänningsfaktor!

Boken passar bäst för åk 1-3.

Tips från Lisa Hamfors, Tingdammsskolan

 

 

Legenden om potatishäxan av Eoin Colfer

Syskonen Lukas och Martin tvingas till biblioteket under sommarlovet för att deras föräldrar vill att ska syssla med något lärorikt. På biblioteket härskar den stränga bibliotekarien Fru Persson som sätter skräck i alla – även kallad potatishäxan. Hon styr med järnhand och barn får inte under några omständigheter gå in och störa på vuxenavdelningen. Hon sägs till och med ha en potatispuffra som hon skjuter olydiga barn med. En väldigt rolig bok i Roald Dahls anda.


Boken passar för åk F-5.

Tips från Lina Svanbrink, Kulladalsskolan

 

 

Dom som bestämmer av Lisen Adbåge

Bilderbok som handlar om vad som händer när någon alltid är tongivande i gruppen. Fantastiskt bra bok att läsa, då alla någon gång har varit antingen delaktig och drivande eller utsatt. 

Jag högläser ofta denna titeln eftersom den har hög igenkänningsfaktor. Trots att det är en bilderbok, så läser jag den även på mellanstadiet, funkar jättebra att göra bildanalys på.

Boken passar bäst för åk F-6.

Tips från Carina Persson, Lindängeskolan

 

Brevet till kungen av Tonke Dragt

En klassiker som utkom 1962, men som släpptes på svenska förra året. Inspiration till en tv-serie som nyss lanserades på Netflix, men boken har bara lite gemensamt med denna. Ett riktigt riddaräventyr i samma ande som Astrid Lindgrens Ronja, Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta.

Boken passar bäst för åk 4-6.

Tips från Bram Bresseleers, Höjaskolan

 

 

#seriöst det räcker nu av Marie-Chantal Long

 En bok att läsa högt för att få igång diskussioner om gränssättning på internet med budskapet om att hämnd oftast är en väldigt dålig lösning. 

Boken passar bäst för åk 6-7. 

Tips från Susanne Bergquist, Mellersta Förstadsskolan

 

 

 

Boktjuven av Marcus Zusak

En fantastisk berättelse om mod och om vänskap där döden är berättarrösten. Ett fint språk att högläsa och utmärkt att kombinera när eleverna läser om andra världskriget. Filmen följer boken vilket gör att du kan visa ett avsnitt av filmen t ex varje vecka.

Boken passar bäst för åk 8-9.

Tips från Elisabet Niskakari, Rosengårdsskolan

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.