När pandemin började startade Adriana Sturesson, som representant för spanska, ett rikstäckande projekt som heter ”Torneo de música”. Projektet vänder sig till spansklärare och deras elever och går ut på att 16 låtar på spanska väljs ut varje läsår med fokus på aktualitet, representation, bakgrund m.m. Därefter ”tävlar” två låtar varje vecka mot varandra under en större del av vårterminen.
I den här resursen utgår du från låten ”Las 12”, som sjungs av Belinda och Ana Mena har varit på topplistan i Spanien och Latinamerika det senaste året.
Materialet inkluderar övningar till alla fyra förmågor: läsa, lyssna, tala, skriva
Passar: åk 9- Gy
Gör så här:
- Låt eleverna lyssna på låten och titta på videon.
- Be dem sedan att läsa (LEE) om artisterna som kommer från olika spansktalande länder: Spanien och Mexiko.
- Därefter lyssnar (ESCUCHA) eleverna på artisterna när de intervjuas av samma person och får lyssna på skillnader mellan spanskan från Spanien och Mexiko.
- Därefter skriver (ESCRIBE) eleverna om en person som betyder mycket och som man gärna skulle ringa till.
- Till slut får eleverna underlag med bilderna från videon och uppmanas att prata (HABLAR) återberätta vad som händer på bilderna.
Koppling till läroplanen:
Undervisningen i ämnet moderna språk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
- förståelse av målspråket i tal och skrift,
- förmåga att formulera sig och kommunicera på målspråket i tal och skrift,
- förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och
- förståelse av kulturella och sociala förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används.
Ejercicios las 12
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.