Adobe Express är ett användarvänligt verktyg för att skapa presentationer, affischer och bildmontage. Med hjälp av AI kan eleverna generera bilder, lägga till text och skapa visuellt engagerande material. Denna guide ger en översikt av hur du kan lära eleverna använda Adobe Express, steg för steg.
Steg 1: Förberedelser
Innan lektionen:
- Se till att alla elever har tillgång till en dator eller surfplatta.
- Kontrollera att deras skolinloggningar fungerar för att komma åt Adobe Express.
- Förbered ett eget demo-material att visa eleverna.
Steg 2: Introduktion till Adobe Express
- Logga in
- Gå till Adobe Express.
- Klicka på ”Logga in” och använd skolans Microsoft- eller Google-konto.
- Upptäck gränssnittet
- Visa var eleverna hittar de olika funktionerna i menyraden till vänster:
- Text – skapa textrutor genom “Lägg till din text”. Redigera text.
- Media – överför bilder från enhet, generera bilder med AI eller sök i Adobes mediabank.
- Element – sök efter stickers (exempelvis former och emojis) och ladda upp för att göra presentationerna mer levande.
- Låt eleverna experimentera
- Ge dem god tid på sig för att testa funktionerna fritt.
Steg 3: Skapa en AI-driven presentation
- Visa en demo
- Gå igenom en färdig presentation du skapat för att ge inspiration.
- Förklara hur AI-funktionerna kan användas.
- Eleverna väljer ett tema
- Exempel på teman:
- en stad (t.ex. London, Paris, Malmö)
- en person (sig själva, en känd person)
- en berättelse.
- Eleverna skapar sina presentationer
- Steg 1: Klicka på ”Skapa ett nytt objekt” (blå cirkel med vitt plustecken). Välj därefter ”Presentation”.
- Steg 2: Välj antingen ”Lägg till sida” nere i högra hörnet för att skapa en tom sida in presentationen. Eller välj ”Mallar” för att skapa en presentation utifrån given mall.
- Steg 3: Lägg till en titel och beskrivning.
- Steg 4: Skriv text och formatera den.
- Steg 5: Lägg till bilder – antingen uppladdade, AI-genererade eller från Adobe Express bildbibliotek.
- Steg 6: Lägg till stickers och justera designen så som bakgrundsfärg.
Steg 4: Avslutning och reflektion
- Låt några elever visa sina arbeten för klassen.
- Diskutera:
- Vad fungerade bra?
- Vilka utmaningar uppstod?
- Hur kan AI hjälpa i språkinlärning och kreativt arbete? (Eleverna skulle kunna presentera svar som översättning, ordförråd, samtalssimulering, korrigering av grammatik och uttalsträning när det gäller AI och språkinlärning).
Tips för lärare
✔ Ha tålamod med tekniken – vissa elever kan ha svårt att hitta funktioner i början.
✔ Uppmuntra kreativitet – låt eleverna experimentera och ha roligt!
✔ Var tydlig med AI:s roll – förklara att AI kan vara ett verktyg och hjälpmedel, men att elevernas egna idéer är viktigast.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.